Kun yritys haluaa saada aikaiseksi radikaaleja innovaatioita, tarvitaan tuoreita ajatuksia ja uusia virikkeitä. Siinä syy, miksi hissiyhtiö Kone lähti mukaan Innotiimi-ICG:n pilottiprojektiin, jossa se sai kumppanikseen Yleisradion ja rakennusyhtiö YIT:n.

– Meillä on jo yrityksen sisällä toimiva innovointialusta, mutta ajattelimme, että meidän pitää avautua ulkopuolelle ja yhdistää kompetensseja, joita meillä ei ole. Näimme, että tässä projektissa tulee riittävän tukevalla asiantuntemuksella erilaisia näkemyksiä, kertoo johtaja Sakari Kuusi Koneesta.

Koulutus- ja konsulttiyritys Innotiimi-ICG:n kehittämä RadiCamp-konsepti perustuu «suljettuun avoimeen innovointiin». Osallistujat kolmesta yrityksestä innovoivat keskenään avoimesti, aivan kuin olisivat samassa yrityksessä, mutta prosessi on suljettu ulkopuolisilta.

– Osallistujilla on jokin yhteinen tekijä, mutta yritykset eivät ole kilpailijoita keskenään. Jos ajatellaan esimerkiksi Strategisen huippuosaamisen keskittymiä, shokkeja, niissä voi olla vähän kyräilymeininki. Kun tullaan samalta toimialalta, ei haluta kertoa toisille ihan kaikkea, sanoo Innotiimin partneri Veikko Mantere.

Kumppanit toivat asiakasnäkökulmaa

YIT:n kehitysjohtaja Timo Räikkösen mukaan yhteisistä työpajoista ja seminaareista jäi käteen vino pino hyödynnettävää.

Osaa ideoista on jo lähdetty viemään eteenpäin, ja tarkempi liiketoimintasuunnittelu on käynnissä. Ideat tukevat hyvän elinympäristön rakentamista ja hankkeita, joissa suunnitellaan monimuotoista asumista ja palveluja.

Räikkösen mukaan parasta projektissa oli asiakaslähtöisyys. Ylen ja Koneen työntekijät toivat keskusteluun paitsi oman yrityksensä myös kuluttajien näkökulmaa.

– Innotiimi on kasannut työkalupakin, joka sisältää erilaisia innovointimenetelmiä ja työpajoja, kuten trendikartta, asiakassukellus ja BrainGrouping. Niistä yritys saattoi valita itselleen sopivat menetelmät. Se oli hyvä setti. Polku innovaatiosta tuotteistamiseen oli selvä, Räikkönen kehuu.

Noin 20 hengen porukka kokoontui 4-6 kertaa koko päivän työpajaan pohtimaan kunkin yrityksen asioita. Lisäksi oli pienempiä välikokoontumisia.

Yksi työkalu oli asiakassukellus. Yleisradio, joka hyödynsi projektia nuorille suunnattujen palvelujen kehittämisessä, sai asiakassukellukseen kumppaniyritysten lisäksi joukon nuoria.

– Tilaisuus oli mieliinpainuva. Pohdimme 15-30 vuotiaiden kanssa tulevaisuuden mediaympäristöä. On tärkeää, että eivät vain viisikymppiset äijät mieti keskenään, mitä nuoret haluavat, kertoo Svenska Ylen mediatuotannon päällikkö Johan Sundström.

Ihmiset olivat jopa innostuneempia toisten yritysten ongelmista

Ylen kehityspäällikö Arto Markku kertoo yllättyneensä, miten hyvä asenne muista yrityksistä tulleilla oli, vaikka pohdittiin vieraan yrityksen asioita. Ihmiset olivat jopa innostuneempia toisten ongelmista.

– Käyttäytymisen perusteella ei olisi osannut sanoa, keneltä kukin sai palkkansa. On todella hyvä, kun työpajassa voi ulkopuolisena, ilman valmista ajattelumallia, sanoa ääneen ajatuksensa. Kun tulee ulkoa, osaa vielä ihmetellä ja kyseenalaistaa.

Koneen Sakari Kuusen mielestä onnistumisen kannalta oli tärkeää, että Innotiimi vei prosessia jatkuvasti eteenpäin. Yrityksillä oli selvät päivämäärät, joihin mennessä piti olla konkreettista valmiina.

– Pieni pakko auttaa käsittämättömästi saamaan energioita irti ja fokusoitumaan.

Teksti on julkaistu alun perin Tekniikka & Talous -lehdessä.