Matkapuhelimet tappoivat puhelinkopit, jotka olivat lähes vuosisadan ajan palvelleet ihmisten viestintätarpeita. Arki helpottui matkapuhelinten myötä, mutta niillä oli myös kääntöpuoli: avotoimistoissa työrauha oli kaukana ja keskittyminen mahdotonta, kun joka toinen kailotti matkapuhelimeen. Meluongelmaan tarvittiin apua, ja ratkaisuksi muodostui vanha idea puhelinkopeista.
Puhelinkoppi sai uuden elämän tamperelaisen Framery Oy:n käsissä, kun siihen onnistuttiin tekemään radikaali muutos. Konteksti muuttui, tarve muuttui, tuote muuttui, mutta lopputulos on ”radikaalisti erilainen puhelinkoppi”.
Väitämme, että jokaisen yrityksen tulisi pyrkiä kehittämään radikaaleja eli toimialaa mullistavia ja uudistavia innovaatioita. Jos yritys ei kykene radikaaliin innovointiin, pelkona on jäädä kilpailijoiden jalkoihin. Pahimmillaan koko yritys pyyhkäistään pois markkinoilta. Radikaali innovaatio voi iskeä täysin huomaamatta takavasemmalta, sillä aina sitä ei kehitä pahin kilpailija, vaan täysin oman kentän ulkopuolinen toimija.
Panostus radikaaliin innovointiin on panostus tulevaisuuteen
Toimiala kerrallaan disruptoituu. Silti lukuisat yritykset hakevat ratkaisuja vasta, kun päänsärky on jo iskenyt. Usein muutos on aluksi pieni, jopa naurettavalta tuntuva ja siksi siihen ei osata tai haluta reagoida.
Muutos voi kuitenkin lyhyessä ajassa kehittyä vallitsevat markkinat murtavaksi disruptioksi, kuten älypuhelimiin siirtyneet taksitilaukset ja netin kautta varattavat majoitukset. Läpimurron tekevät innovaatiot muuttavat tapaamme toimia ja ajatella. Ennen omistettiin, nyt vuokrataan. Ennen maksettiin koko albumista, nyt ollaan valmiita maksamaan vain niistä kappaleista, joita halutaan kuunnella.
Vaikka disruptio ei tulisi suoraan omalle toimialalle, asiakkaasi eivät ole sen vaikutusten ulottumattomissa. Eri toimialojen muutoksia seurataan jatkuvasti ja uusi toimija, joka osaa kopioida markkinoilla vallitsevan murroksen ja paketoida sen helposti ostettavaksi kokonaisuudeksi, houkuttelee asiakkaita toimialarajojen yli. Tältä haasteelta kukaan ei ole turvassa. Kun toimialasi disruptoituu, ei yrityksesi kannata aikailla. Silloin tarvitaan usein rohkeaa riskinottoa, mutta innovaatioiden tuottamisessa voi tulla kiire. Radikaaliuskin voi jäädä puolitiehen. Suomeksi sanottuna iskee paniikki.
Jos tutustut Forbesin listaamiin maailman innovatiivisimpiin yrityksiin (1. ServiceNow, USA 2. Workday, USA 3. Salesforce.com, USA) voit huomata lukuisia yhtäläisyyksiä: johtavat innovaattorit tekevät jotain radikaalisti eri tavalla kuin kilpailijansa. Niissä ei tyydytä tavanomaiseen kehittämiseen, vaan ollaan valmiita ottamaan suuriakin riskejä radikaalien innovaatioiden puolesta. Lisäksi innovaatiotoimintaan suhtaudutaan sprintin sijaan kuin maratoniin: mitä mullistavampi idea, sitä kauemmin aikaa se vie kehittyäkseen toimivaksi innovaatioksi.
Kannattaa tähdätä niiden toimijoiden joukkoon, jotka mullistavat omaa toimialaansa. Muiden rooli on tyytyä peesaamaan. Radikaalit ideat vaativat usein enemmän kypsyttelyaikaa kuin inkrementaalit kehitysaskeleet. Siksi esittelemme viisi syytä, miksi radikaali innovointi kannattaa aloittaa jo tänään.
1. Auta asiakastasi paremmin
Listamme ensimmäinen ja tärkein syy. Vaikka yritystä vaivaavien päänsärkyjen syyksi nimetään usein kilpailutilanne ja kilpailijat, juurisyy löytyy yleensä yrityksestä itsestään, ja tavasta jolla se palvelee asiakkaitaan. Ne yritykset, jotka tiedostavat tarpeen palvella asiakkaita, ratkaisevat radikaaleilla innovaatioilla asiakkaiden ongelmia.
On hyvä pitää mielessä, ettei radikaali innovaatio asiakkaiden palvelemisessa välttämättä tarkoita radikaalia teknologista muutosta. Itse asiassa, radikaali muutos voi olla teknisestä näkökulmasta täysin triviaali, tai jopa banaali. Startup-yrityksille radikaalitkin suunnanmuutokset asiakkaiden tarpeiden palvelemiseksi ovat itsestään selviä. Ne tietävät, että samalla teknologisella ratkaisulla voi rakentaa radikaalisti erilaisia tarjoomia asiakkaille.
Pärjätäkseen omassa kilpailussa asiakkaatkin kaipaavat isompia kehitysloikkia. Jos palvelusi tai tuotteesi tukee asiakkaan läpimurtoa markkinoilla, voit onnitella itseäsi.
2. Saavuta parempi tulos
Tämän syyn, jos minkä, luulisi motivoivan johtoa. Kustannustehokkuudella on suomalaisella yrityksellä globaalissa kilpailussa rajansa. Tarvitaan radikaaleja ratkaisuja, jotka tuottavat enemmän lisäarvoa asiakkaalle, ja josta he ovat valmiita maksamaan korkeampaa hintaa.
Suurimmat esteet tälle ovat kuitenkin pelko ja ajattelutottumukset. Pelko ohjaa meitä valitsemaan turvallisen vaihtoehdon, usein tutun ja tuottavan nykytuotteen. Ajattelutottumukset puolestaan rakentuvat liikkeenjohdon oppien päälle. Silloin keskitytään helposti tuotannon ja prosessien tehostamiseen, tarkempaan asiakasvalintaan sekä nykytuotteen kehittämiseen. Johdon tulisi kuitenkin keskittyä kehittämään uusia, kilpailukykyisempiä ja paremmin asiakastarpeeseen vastaavia tuotteita.
Nykyisen toiminnan kustannusten optimointi ohittaa ajattelun tasolla panostukset toimialan uudistamiseen turhan helposti. Tulokset jatkuvasti muuttuvilla markkinoilla tehdään tulevaisuudessa uusilla tuotteilla. Ellet ole itse kehittämässä radikaaleja, asiakkaalle enemmän lisäarvoa tuottavia ratkaisuja, jätät oven auki kilpailijoillesi.
3. Kasva kannattavasti
Kasvaminen voi olla helppoa, mutta kannattava kasvu on jo vaikeampi saavuttaa. Yleinen haaste on se, ettei nykyinen kehitystoiminta pysty tukemaan liiketoimintaa kunnianhimoisten kasvu- ja kannattavuustavoitteiden puitteissa. Numeroissa jäädään jälkeen.
Tällaisessa tilanteessa uudet, erottuvat radikaalit innovaatiot toimivat kasvun lähteinä. Jos ei innovoi riittävän radikaalisti, ajautuu nollasummapeliin, jossa saa kasvua aikaan ainoastaan myymällä halvemmalla kuin kilpailijat.
4. Erotu kilpailijoista
Jokaisen yrityksen painajainen on sankoin joukoin markkinoille rynnivät pienet, ketterät kilpailijat. Ne nakertavat yrityksen markkinoita jostakin nurkasta. Kilpailija ei ole vielä iso uhka, mutta radikaali ratkaisu on herättänyt laajaa huomiota asiakaskunnassa.
Oli kylmään hikeen syytä tai ei, kilpailijoiden kehitysvauhti ei ainakaan hiljene. Vastatakseen toimialan kehitykseen yrityksen on pystyttävä tekemään paremmin ja erilailla kuin kilpailijansa, jotta yritys on numero yksi asiakkaidensa silmissä.
Jos verrataan radikaaleja innovaatioita inkrementaalien innovaatioiden kehittelyyn kypsässä markkinatilanteessa, huomataan usein Liisa Ihmemaassa -kirjasta tuttu punaisen kuningattaren kilpailutilanne. Yritys joutuu juoksemaan täysillä inkrementaalien innovaatioiden tuottamisen kanssa, koska kaikki kilpailijatkin tekevät niin. Kovastakaan innovaatiopanostuksesta huolimatta ei inkrementaalien innovaatioiden kanssa pääse kilpailijoista edelle, vaan parhaimmillaankin juoksemalla pysyy lähinnä paikallaan.
Jos radikaaleja innovaatioita hakee ennen kuin päänsärky iskee, on yrityksellä paljon enemmän liikkumavaraa toimissaan. Silloin radikaalien innovaatioiden kehittelystä voi hakea ennakoivasti kilpailuetua kehittyvälläkin markkinalla.
5. Vapauta organisaation luovuuspotentiaali
Kuinka turhautuneita yrityksesi kehittäjät ovat asteikolla yhdestä viiteen? Jos kaikki aika menee olemassa olevien tuotteiden ja palveluiden viilaamiseen, ei ”todelliselle” innovoinnille ole aikaa tai resursseja.
Jos nykyinen innovaatiotoiminta junnaa paikallaan, on syytä pysähtyä. On toiveajattelua jatkaa asioiden tekemistä samalla tavalla odottaen erilaista lopputulosta. Jos halutaan parempia innovaatioita, on myös käytännön tekemisen muututtava. Avainsana on silloin radikaali innovointi.
Innovatiiviset ratkaisut eivät synny väkisin puristamalla, vaan niiden taustalla tarvitaan selkeän prosessin lisäksi vapaata haudutteluaikaa. Näiden oikeanlainen vuorottelu ja rytmitys on toimivan innovointiprosessin edellytys – välillä pitää potkia eteenpäin ja toisinaan antaa siimaa.
Totuus on, että rohkeimmat ideat tapetaan monesti liian nopeasti. Siksi niiden turvaksi on luotava aika, paikka ja prosessi, jossa niillä on mahdollisuus kehittyä. Siinä ei voi hävitä mitään, jos pyytää keskusteluapua tai sparrausta ulkoapäin. Näkökulman kirkastamisen jälkeen hahmottaa tuttuja asioita uudella tavalla ja uskaltaa kokeilla uudenlaista tekemistä käytännössä.
Yksikin radikaali innovaatio, joka menee markkinoille asti, kantaa yrityksen kehityskulttuurissa pitkälle.
Haluatko kuulla lisää aiheesta? Chat-palvelumme auttaa 9-17.