…hyödynnä organisaatiosi luovuuspotentiaali! – 365 tapaa kehittää innovaatiokulttuuria
Tämä on Innotiimi-ICG:n blogisarja 365 tapaa kehittää innovaatiokulttuuria. Esitämme joka viikko seitsemän konkreettista keinoa innovaatiokulttuurin parantamiseksi. Tässä osa 42/52 – keinot 288-294. Mikä on sinun keinosi jatkaa tätä listaa?
288 Aloitetoiminta – hyödynnä organisaatiosi luovuuspotentiaali!
Innovaatiokulttuuri syntyy pienistä arjen teoista, jotka kehittävät organisaatiota eteenpäin. Monissa yrityksissä tämä työ on organisoitu aloitetoiminnan muotoon. Laita myös oman organisaatiosi aloitetoiminnan rattaat pyörimään. Alkuun pääsee näillä viidellä yksinkertaisella asialla:
- Aseta aloitetoiminnalle selkeät tavoitteet ja kirkasta pelisäännöt,
- Suunnittele aloitetoiminnan prosessi,
- Määrittele, miten aloitteet käsitellään ja arvioidaan,
- Kuvaa aloitteiden palkitsemisperusteet ja -käytännöt, ja
- Valitse yksinkertainen työkalu, joilla aloitteita käsitellään ja jonka avulla informaationhallinta pysyy käsissä.
Näillä askelilla pääsee helposti alkuun mutta muista – mikään prosessi ei rullaa ikuisesti ilman, että sitä aktiivisesti pyöritetään.
289 Älä kompastu osaamisansaan – törmäytä omia asiantuntijoita ulkopuolisen osaamisen kanssa!
”Moni kakku päältä kaunis”. Usein loistava idea osoittautuu kohtuullisen tavanomaiseksi pienen selvittelyn jälkeen. Innovaatiokulttuurin ruokkimiseksi tarvitaan radikaaleja ratkaisuja ja ne syntyvät tyypillisesti useamman idean yhdistelystä. Heureka-hetkien tueksi radikaaleille ideoille pitää antaa reilusti tilaa ja aikaa muotoutua timantinkoviksi ratkaisuiksi. Tällaisten ratkaisujen synnyttäminen vaatii myös keskimääräistä kovempaa yritystä kehittäjiltä, uuden osaamisen hankkimista ja vanhoista ajattelumalleista luopumista. On myös yleisesti tunnustettu tosiasia, että radikaalit ideat syntyvät eri osaamisalueiden rajapinnoilla. Tämän takia vaaditaan systemaattisempaa osaamisen yhdistelyä – organisaation asiantuntijat on ohjattava törmäyttämään osaamistaan radikaalien ratkaisujen synnyttämiseksi. Yleinen kehitystrendi viime vuosina on ollut myös kehitystyön tekeminen enemmän yhdessä oman kumppaniverkoston kanssa. Myös mallit, joissa ei-kilpailevat yritykset auttavat toisiaan innovointihaasteiden ratkaisuissa jakaen osaamistaan ja innovointivoimaansa, ovat yleistyneet.
290 Yrittäjiä tarvitaan – ison organisaation sisälläkin!
Pienet teknologia startup-yritykset mainitaan usein metaforana innovatiiviselle työkulttuurille. Nämä yrittäjävetoiset organisaatiot toimivat itseohjautuvasti vailla byrokratian rasitteita. Yrittäjän draivi syntyy, kun on valta ja vastuu kehittää omia ideoita eteenpäin sekä kasvaa ja menestyä syntyneen innovatiivisen ratkaisun mukana. Tämä on täysin mahdollista ison yrityksen sisälläkin. Tarvitaan ennen kaikkea henkistä tilaa ison organisaation sisällä, jossa tällaista toimintaa tuetaan ja ruokitaan. Haluaisitko olla ”undercover entrepreneur” yrityksessäsi, katso lyhyt video tästä roolista täältä!
291 Auta kuulijaa ymmärtämään ideasi erinomaisuus – hyödynnä Business Model Canvasta!
Hyvä tapa ruokkia innovaatiokulttuuria on osoittaa, miten hyvät ideat kehittyvät kohti uusia palveluja ja tuotteita. Monesti kehitysidean lento katkeaa kuitenkin liian lyhyeen. Tämä ei välttämättä johdu idean heikkoudesta, vaan siitä miten idea esitetään päätöksentekijöille. Yksi tyypillinen virhe idean esittämisessä on kapea-alaisuus, keskitytään teknisiin toiminallisuuksiin tai palvelun yksityiskohtiin kokonaisratkaisun sijaan. Business Model Canvas on helppo tapa kuvata kokonaisratkaisu kehitysidean ympärille visuaalisella ja yksinkertaisella tavalla. Se auttaa kiteyttämään ratkaisun asiakkaan, toteutettavuuden ja liiketoimintalogiikan näkökulmasta. Jos canvas kuulosti vieraalta, tästä voit tutustua Business Model Canvas!
292 Käynnistä kehitysprojektien hukkajahti!
Mitä sujuvammin kehitysprojektit sujuvat, sitä innokkaammin henkilöstö kehittämiseen suhtautuu. Miten kehitysprojektit organisaatiossasi toteutetaan? Kuinka paljon tekemisessä on lisäarvoa tuottavaa työtä ja kuinka paljon hukkaa? Yksi Lean-ajattelutavan keskeinen periaate on hukan minimointi. Käynnistä siis hukkajahti kehitysprojektien suhteen. Tunnista erilaiset hukat (virheet, odottelu, yliprosessointi…) ja innovoi parempi ratkaisumalli löydettyihin hukkiin liittyen.
293 SCAMPER – apukysymykset innovointiin!
Ideointiin on kehitetty avuksi monenlaisia menetelmiä ja työkaluja. Yksikertaisimmasta päästä on SCAMPER-apukysymykset. Menetelmä perustuu lähtöideoiden versiointiin yksinkertaisten kysymysten avulla ja siten uusien ratkaisuideoiden löytämiseen. Kokeile siis SCAMPERiä ja ruoki henkilöstön luovaa ajattelua. Sana SCAMPER tulee englannin kielisten verbien ensimmäisistä kirjaimista:
- S = Substitute (korvaa)
- C = Combine (yhdistä)
- A = Adapt (mukauta, sovella)
- M = Modify, Magnify, Minify (muokkaa, suurenna, pienennä)
- P = Put to another use (vaihda käyttötarkoitusta)
- E = Eliminate (poista)
- R = Reverse, Rearrange (käännä toistepäin, järjestele uudelleen)
294 Ajattele kohdemarkkinat uusiksi – frugal innovation!
Innovatiivisen ajattelun ruokkimisen pahin este voi olla kohdemarkkinan kapeus. Luovuus voi syntyä rajoitteista mutta joskus nämä rajat myös tappavat innovatiivisuuden. Mitä jos siis miettisit kohdemarkkinat kokonaan uusiksi ja antaisit henkilöstölle tilaa ajatella eri tavalla. Englannin kielinen termi Frugal innovation viittaa yksinkertaistettuun ja valmistuskustannuksiltaan edullisempaan innovaatioon, joka on tyypillisesti suunnattu kehittyville markkinoille. Premium-ratkaisujen sijaan pitäisi miettiä tuotteiden ja palveluiden radikaalia pelkistämistä lisäarvo ja kilpailukyky silti säilyttäen. Frugaalien innovaatioiden markkinat ovat monesti valtavat, mutta se tarkoittaa myös tuotteiden ja palveluiden radikaalia uudelleen innovointia. Katso esimerkkejä Frugaaleista innovaatioista.
Blogin on kirjoittanut Innotiimi-ICG:n entinen konsultti Jarno Poskela. Haluatko kuulla lisää aiheesta? Chat-palvelumme auttaa 9-17 ja ohjaa sinut oikealle konsultillemme.