365 tapaa kehittää innovaatiokulttuuria
Tämä on Innotiimi-ICG:n blogisarja 365 tapaa kehittää innovaatiokulttuuria. Esitämme joka viikko seitsemän konkreettista keinoa innovaatiokulttuurin parantamiseksi. Tässä osa 43/52 – keinot 295-301. Mikä on sinun keinosi jatkaa tätä listaa?
295 Brainstorming – vältä nämä 3 tyypillisintä virhettä!
Organisaatioiden yleisemmin käyttämä ideointitapa on perinteinen Brainstorming. Monella osallistujalla on myös huonoja kokemuksia Brainstorming-tilaisuuksista mutta vika ei välttämättä ole menetelmässä vaan työtavan osaamattomassa käytössä. Kun seuraavan kerran kokeilet menetelmää, niin vältä nämä virheet.
- Älä sekoita ideointia ja ideoiden arviointia. Ihminen ei voi heittäytyä vapaaseen ideointiin, jos ideoita samanaikaisesti ammutaan alas. Pidä siis huoli, että ideointi ja ideoiden arviointi ovat selkeästi kaksi erillistä vaihetta. Tee tämä tärkein pelisääntö selväksi ja käytä vaikka seuraavaa tapaa, johon päädyimme eräässä organisaatiossa jääkiekon mm-kisojen aikaan: Aseta salin keskelle ”jäähypenkki”, johon jokaisella on oikeus tuomita henkilö, joka alkaa ideoita arvioimaan.
- Älä unohda systemaattista dokumentointia. Monesti brainstormaus-sessiosta tulee vapaa muotoinen keskustelutilaisuus, jossa vain harvat ideat dokumentoituvat ylös. Toinen tyypillinen virhe on idean dokumentointi vain parilla sanalla, jolloin ideoista tulee ylätason teemoja konkreettisten ehdotusten sijaan. Tyypillistä epäonnistuneelle ideoinnille on myös huutelu toisten päälle. Vain äänekkäimmät henkilöt saavat ideansa kuuluviin ja kirjattua ylös. Johda siis ideointia siten, että käynnissä on vain yksi keskustelu kerrallaan ja että kaikki ideat dokumentoituvat kunnolla ylös myöhempää arviointia varten.
- Älä tyydy vain muutamaan tavanomaiseen ideaan. Hyvässä brainstorming-sessiossa haetaan tietoisesti ideoiden isoa määrää. Tämä sen takia, että tyypillisesti loistavat ratkaisut syntyvät useamman idean yhdistelmästä (mitä enemmän ideoita, sitä enemmän yhdisteltävää). Lisäksi tavoitteena ovat radikaalit ideat, jotka pulpahtavat suustamme vasta, kun tavanomaiset (tyypilliset ja sovinnaiset ideat) ideat ovat ehtyneet. Kannattaa siis jatkaa vielä ylimääräiset 10 min, eikä lopettaa ideointisessiota liian lyhyeen. Lue lisää, mitä ovat innovointityöpajan kuoleman synnit.
296 Vältä suorituskykyansa – oikea hetki innovoinnille on nyt!
Kun liiketoimintojen esittämät luvut osoittavat yläviistoon, on vaikea perustella, miksi pitäisi kehittää uusia liiketoimintaa uudistavia ideoita. Yritysjohdon mielenkiinto ohjautuu luonnollisesti tuloksen maksimointiin ja operatiivisen tehokkuuden hiomiseen. Sanotaan, että menestys on innovaatiotoiminnan pahin vihollinen. Muutokset esim. Fortune-500 listalla maailman suurimmista yrityksistä ovat konkreettinen osoitus tästä – syöksykierteeseen joutuneet yritykset ovat kuolleet tai liiketoiminnot on ostettu pois valppaampien yritysten toimesta. Menestynyt innovatiivinen yritys suhtautuu innovaatiotoimintaan kuin talousmetsien hoitoon. Vahvassa kasvuvaiheessa olevan kuusimetsän annetaan kasvaa ja tuottaa tulosta rauhassa, mutta samanaikaisesti pidetään huolta siitä, että yritykseltä löytyy eri kasvuvaiheessa olevia leimikoita. Kun aika on otollinen, yritys on myös valmis kaatamaan osan tukkimetsistään ja tietoisesti luomaan otollisen maaperän uusin radikaalien ratkaisujen kasvamiselle. Lue lisää, mitä muut innovaatioansat ovat.
297 Jäikö loistava idea taas ilman rahoitusta – kokeile Kickstarter:ia!
Kehitysideoiden välinen kilpailu rahoituksesta on julmaa – paljon hyviä ideoita jää toteuttamatta. Omien rajallisten resurssien kompensoimiseksi ja innovaatiokulttuurin ruokkimiseksi kannattaa kokeilla ulkopuolisia rahoituslähteitä ja yhteisöjä kuten esim. Kickstarter. Kickstarter on alusta, joka yhdistää innovatiivisten ideoiden omistajat ja ratkaisuja haluavat rahoittajat (ideasta kiinnostuneet henkilöt) toisiinsa. Idean omistajalta vaaditaan houkutteleva idean kuvaus ja selkeä budjetti kehitysprojektin toteutukselle. Jos tarina on riittävän houkutteleva, se imee rahoittajia puoleensa ja mahdollistaa projektin toteuttamisen.
298 Innovaation DNA paljastettu – ota kaikki hyöty irti!
Mitä voisit oppia maailmanhistorian 1000 tärkeimmästä innovaatioista? Innovation Genomome -projektin tavoitteena oli paljastaa innovaation dna näiden maailmaa muokanneiden innovaatioiden (esim. kamera, muste, satelliitti) taustalla. Lopputuloksena syntyi joukko kysymyksiä, joita voi hyödyntää ruokkimaan ajattelua etsittäessä erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja.
Hyödynnä siis kaikki se, mitä innovaatioiden dna:sta on paljastettu ja anna organisaatioisi innovaatiokulttuurille lisää vauhtia.
299 Soitellen Shokkiin!
Jos innovaatiokulttuurisi kaipaa piristysruisketta, mikset tekisi sitä isompien yritysten vetämänä ja yhdessä muiden kanssa. Muutama vuosi sitten kovassa nosteessa olleet SHOK:it (Strategisen huippuosaamisen keskittymä) on nyt kuopattu mutta niiden jäljillä toimii yhä monia itsenäisesti toimivia yhteenliittymiä, jotka auttavat yrityksiä innovoimaan yhdessä. Tällaisia ovat mm. Clic Innovation bio-, kierto- ja energiatalouden ympärillä ja DIMECC high-tech:in ja digitalisaation ympärillä. Tartu siis luuriin ja soita SHOK:lle ja buustaa yrityksesi innovaatiokulttuuria pykälän verran eteenpäin yhteisen tutkimus- ja kehitystoiminnan avulla.
300 Innovoi hyödyntäen suurimman vastuksen polkua!
Tekeminen toisella, erilaisella tavalla antaa sysäyksen uudenlaiselle ajattelulle ja ruokkii innovaatiokulttuuria. Kun kohtaat seuraavan kehitysongelman, kokeile ”suurimman vastuksen polkua”. Suurimman vastuksen polku -menetelmässä nostetaan esille yleisiä radikaalien innovaatioiden tappamiseen käytettyjä ajatuksia ja käytetään niitä ideoinnissa, mutta käänteisesti. Ideoinnista tehdään tarkoituksella vähän hankalampaa ja rajoja lähdetään rikkomaan kunnolla. Lue lisää, miten suurimman vastuksen polku toimii.
301 InnoCentive – hyödynnä maailman parhaiden innovaattoreiden ratkaisuvoima!
Kaipaako organisaatiosi innovatiivinen ajattelu kirittäjiä tai tukkiiko jokin ratkaisematon ongelma lupaavan kehittämispolun? InnoCentive on alusta, joka yhdistää ongelmien omistajat ja ratkaisijoiden armeijan globaalisti. Alustalta voi hakea kirittäjiä oman organisaation kehittäjille ja ulkopuolista ratkaisuvoimaa täydentämään oman organisaation osaamista. Ulkopuolelta tulevat silmiä avaavat ratkaisut voivat antaa voimakkaan piristysruiskeen organisaation innovaatiokulttuurille.
Blogin on kirjoittanut Innotiimi-ICG:n entinen konsultti Jarno Poskela. Haluatko kuulla lisää aiheesta? Chat-palvelumme auttaa 9-17 ja ohjaa sinut oikealle konsultillemme.