– 365 tapaa kehittää innovaatiokulttuuria
Tämä on Innotiimi-ICG:n blogisarja 365 tapaa kehittää innovaatiokulttuuria. Esitämme joka viikko seitsemän konkreettista keinoa innovaatiokulttuurin parantamiseksi. Tässä keinot 36-42. Mikä on sinun keinosi jatkaa tätä listaa?
36 Esitä ideasi ensin alaisillesi, vasta sitten pomollesi
Työskenteletkö isossa organisaatiossa. Sellaisessa, jossa sinulla on alaisia ja pomoja. Kenelle esität ideasi ensimmäiseksi? Esitätkö idean pomollesi siinä toivossa, että saat vihreää valoa sen viemiseksi eteenpäin? Vai esittäisitkö ideasi alaisille tiimissäsi ensin. Jos valitset tiimin, niin saavutat kaksi asiaa: Tiimisi huomaa, että arvostat heidän mielipiteitään ja osaamistaan. Tämä innostaa ja sitouttaa heitä työskentelemään tiiminä ja kanssasi. Sen lisäksi on todennäköistä, että keskustelu tiimisi kanssa parantaa ideaasi ennen, kuin esität sen pomollesi.
37 Käytä aikaa työmenetelmien yhteiseen ideointiin ja suunnitteluun
Projektipäällikön ei tarvitse kantaa kaikkea huolta ja murhetta siitä, miten asiat hoidetaan. Projektitiimissä on paljon kokemusta aiemmista projekteista – kootkaa ideat yhdessä toimintatavoista, joita käytätte. Ottakaa mukaan muutamia, jotka ovat ainakin osalle porukasta uusia. Se, joka toimintamallia on joskus käyttänyt, voi johdatella ja kouluttaa muut sen käyttöön.
38 Arvioi palkkiojärjestelmäsi työntekijän näkökulmasta
Arvioi, tukeeko palkkiojärjestelmäsi innovatiivisuutta, vai ohjaako se operatiiviseen suorittamiseen ja varmojen pisteiden keräämiseen. Palkkausjärjestelmissä iso ongelma on toimivien mittareiden löytäminen. Jos valitaan hyvin toimiva ja virheetön mittari, päädytään usein laskemaan konkreettisia suoritteita operatiivisessa toiminnassa. Jos taas mitataan vaikkapa luovan työn tuotoksia, on tuloksena usein ylätasolla mittaava, melko harhainenkin mittari. Harhainen siinä mielessä, että työntekijä, jonka suoritusta mitataan, ei oikeasti pysty vaikuttamaan mitattavaan tulokseen. Hyvä tulos on työntekijän näkökulmasta sattuman kauppaa. Kun mietit, mihin palkkausjärjestelmäsi ohjaa, arvioi käyttämiäsi mittareita työntekijän näkökulmasta.
39 Aikatauluta luovaa ajattelua projektipalavereihin
Tuntuuko tutulta: ensin osaprojektien menneet tehtävät, nykystatus ja seuraavat aktiviteetit, sen jälkeen riskien seuranta ja lopuksi esille nousseiden ongelmien ratkaisu. Näin ne projektikokoukset etenevät. Varsinkin esille nousseiden ongelmien käsittely on usein haastavaa, sillä niiden ratkaisemiseen ei välttämättä ole riittävästi aikaa – ongelmat ehditään nostamaan esille, mutta niitä ei ehditä ratkomaan yhdessä. Varaa siis projektipalaveriin aikaa myös luovalle ongelmanratkaisulle ja varaudu vetämään vaikka idearinki ongelmanratkaisun tueksi. Jos luovan työskentelyn aikaa ei joskus tarvitakaan, niin kokouksen voi kerrankin lopettaa etuajassa.
40 Anna uudelle työntekijälle tehtäväksi uudistaa toimintaohje
Organisaatioiden toimintaohjeet sisältävät usein vuosien ja vuosikymmenten varrella kertyneitä rutiineja. Moni asia on kuitenkin jo vanhentunut tai tarpeeton – niitä ei vain huomata lopettaa. Asioita vain toistetaan, koska niin on aina tehty. Uusi työntekijä ei ole vielä rutinoitunut ja kangistunut vuosikymmenten tuottamiin muotteihin. Anna hänelle tehtäväksi perehtyä toimintaohjeisiin, ja kirjoittaa ne uusiksi. Tuorein silmin katsova työntekijä osaa kyseenalaistaa toimintatapoja, ja saatte purettua turhia rutiineja. Näin saatte aikaa innovointiin.
41 Luo projektillesi ideoinnin ja innovoinnin toimintamalli
Tyypillisiin projektimalleihin kuuluu työn ja tavoitteiden suunnittelu, aikataulutus, resursointi ja toteutuksen seuranta. Ideointi ja innovointi loistavat usein poissaolollaan projektimalleissa ja standardeissa. Hyvä käytäntö on kuitenkin sopia projektitiimin kanssa projektin toimintamallit projektia käynnistettäessä. Silloin voitte sopia säännöllisestä ideoinnista ja innovoinnista projektin sisällön ja toteutuksen parantamiseksi. Näin tuette innovaatiokulttuuria projekti kerrallaan. Tämä on tehokasta, sillä projekteissa voidaan sopia myös uudenlaisista toimintamalleista pysyvän organisaation toimintatapojen ohi. Toistamalla näitä muutamassa projektissa saadaan uusi toimintamalli ajettua sisään käytännön kokemusten kautta.
42 Käytä byrokratiaa luovien ajatusten ja innovaatioiden edistämiseen.
Byrokratia koetaan usein haitaksi uusien ideoiden edistämisessä. Hierarkia, lomakkeet ja paperit, päätöksentekorakenteet – kaikki sitä samaa hidasta pastaa. Byrokratiaa voit kuitenkin lähestyä myös toisella tavalla. Mieti, miten viet uutta ideaa eteenpäin byrokratiaa hyödyntäen. Kenelle pitää tehdä ehdotus, minkälainen ehdotus, jne. Miten muotoilet ehdotuksen niin, että sen voi hyväksyä heti? Kuvittele mielessäsi joustava ja tehokas prosessi, joka kuitenkin noudattaa kaikkia organisaatiosi sääntöjä. Ennen kaikkea, mieti kenen kanssa sinun kannattaa keskustella kasvokkain. Kenen kanssa kehittelet ideaa samalla, kun laitat sitä eteenpäin ”prosessissa”? Byrokratiassa on näet niin, että päätöksentekijöiden on helppo laittaa asioita eteenpäin, kun he jo tietävät mistä on kyse ennen, kuin varsinainen päätöstilanne tulee eteen.
Mikä on vinkkisi innovaatiokulttuurin kehittämiseen?
Haluaisimme kuulla kokemuksiasi käytännön keinoista innovaatiokulttuurin kehittämiseksi. Osallistu keskusteluun LinkedIn-ryhmässä Innovaatiot ja kehitystoiminta | Parhaat käytännöt | Suomi. Ryhmä on avoin, osallistu rohkeasti. Kokoamme ajoittain keskustelussa esitetyistä ideoista yhteenvedon blogisarjaan.
Vuoden mittaisen blogisarjamme päätyttyä koostamme ekirjan innovaatiokulttuurin kehittämisestä.