insights
Etänä työskentelevän tiimin johtamisen 5 kulmakiveä
Etätyön johtaminen vaatii uudenlaista vuorovaikutusta. Joko nämä 5 asiaa ovat kunnossa sinun tiimissäsi?
Koronakevät on nostanut esiin virtuaalisen yhteistyön nykytilan. Vaikka etätyötä on tehty jo muutamia vuosikymmeniä, useissa organisaatioissa on tänä keväänä tapahtunut digiloikka. Teamsiä, Zoomia ym. työkaluja on opittu viimeistään nyt käyttämään monipuolisesti. Samalla on kuitenkin huomattu, että emme kykene hyödyntämään etätyön tarjoamaa potentiaalia kuin osaksi.
Seuraava askel on yhteisen ymmärryksen rakentaminen siitä, miten otamme tekniikan tarjoamat mahdollisuudet käyttöön tukemaan yhteistä tekemistä entistä paremmin. Miten huolehdimme tekemisen yhteisestä suunnasta ja tekijöiden hyvinvoinnista. Korona tarjoaa meille uusia mahdollisuuksia. Työntekeminen on muutoksessa.
Tulevaisuutta on yhä mahdoton ennustaa, mutta yksi perusolettamus ei ole muuttumassa lähiaikoina: organisaatioissa työ tehdään edelleen tiimeissä.
1. Etätyöympäristö
Pidemmässä juoksussa ei ole aivan yhdentekevää missä, miten ja millä etätyötä tehdään. Jokaisella etätyöntekijällä on erilaiset lähtökohdat niin työrauhaan ja -ergonomiaan kuin teknologiaan ja sen hallintaan. Jotta etätyöskentely on tehokasta, etätyöntekijän yksilöllisten tarpeiden selvittäminen on tarpeen.
Pohdittavaksi:
Miten autan tiimiäni rakentamaan itselleen tehokkaan ja hyvinvointia tukevan etätyöympäristön?
2. Etätyöntekijän itsensä johtaminen
Etätyöskentely vaatii uudenlaista itseohjautuvuutta. Osalle etätyöskentely tarkoittaa autuasta keskittymisen mahdollisuutta ja pitkiä, intensiivisiä päiviä. Osa taas kokee sen yksinäiseksi puurtamiseksi tai muka-töiden tekemiseksi, jolloin he tarvitsevat tukea sisäisen johtajuutensa löytämiseksi.
Pohdittavaksi:
Mistä tiedän, miten yksilöt etätyöhön suhtautuvat ja miten tuen heidän erilaisia tarpeitaan?
Miten autan tiimiäni löytämään parhaan sisäisen johtajuutensa myös etätyössä?
3. Virtuaalisista toimintamalleista ja läpinäkyvyydestä sopiminen
Jokaisen tiimin on tärkeää aina aika-ajoin uudistaa ja pohtia yhdessä työnteon rakenteita ja toimintamalleja. Esimerkiksi jo tehtyjen töiden ajantasaisesti näkyväksi tekeminen tsemppaa tiimiläisiä ja saattaa tiimin ajan tasalle siitä, mistä voi jatkaa tai onko työn teolle ilmestynyt haasteita.
Pohdittavaksi:
Millaisilla rakenteilla, ohjelmilla, yhteisillä sopimisilla vahvistamme tiimimme virtuaalista yhteistyötä?
Miten tuemme sosiaalista kanssakäymistä verkon yli?
4. Virtuaalinen vuorovaikutus
Toimistolla normaalisti tapahtuvat epämuodolliset kohtaamiset jäävät kokonaan uupumaan etänä työskennellessä. Sanaton viestintä tippuu joko kokonaan pois virtuaalipalavereissa tai ainakin rajautuu esimerkiksi kameran käytön mukaan. Kun eri ohjelmille ja kanaville on laadittu yhdessä auki puhutut käyttötarkoitukset, ne selkeyttävät viestintää ja ohjaavat toimimaan kohti yhteistä päämäärää.
Pohdittavaksi:
Miten rakennan tiimini kanssa hyvät ja toimivat virtuaalisen vuorovaikutuksen käytänteet?
5. Virtuaalikokousten johtaminen
Kun päivä on ammuttu täyteen etäpalavereita, aikataulujen venyminen ja kokouksien monotonisuus syö osallistujien keskittymistä ja palaverien tehokkuutta. Tunnin kokouksen asialistaa koskeva monologi muutamine ”onko kellään kysyttävää?” -maneereineen ei innosta ja osallista kuulijakuntaa. Kokouksen vetäjän on mietittävä tapaamiselle tavoite ja sen saavuttamistapa.
Pohdittavaksi:
Miten johdan tehokkaita ja osallistavia virtuaalikokouksia?
Tutustu tiimien etätyöskentelyn kehittäminen -valmennukseen
Etsitkö apua johtamisen kehittämiseen?
Tuemme organisaatioita johtajuuteen liittyvien toimintamallien ja taitojen kehittämisessä.