Johtaminen on ihmisten välistä vuorovaikutusta, jossa tilanteet vaihtelevat nopeasti. Työpaikkojen arjessa syntyy väistämättä ristiriitoja, jotka voivat kärjistyessään johtaa konflikteihin. Yhteenotot ovat luonnollisia, mutta esihenkilöt eivät aina tiedä, miten niiden kanssa tulisi toimia. Oikean tavan löytämisessä auttaa, kun tunnistaa, millaisten ilmiöiden äärellä olemme ja mikä kaikki vaikuttaa vuorovaikutustilanteeseen.
”Viesti ei mene perille” – kuulostaako tutulta? Ongelman aiheuttajaa kysyttäessä saa usein vastaukseksi, että toinen osapuoli ei ymmärrä ja sen myötä asiat eivät korjaannu ”taaskaan”. Kyse on kuitenkin vuorovaikutuksen lähtökohdasta, ei itse ongelmasta. Se, että toinen ei näe tilannetta ja sen asettamia vaatimuksia samalla tavoin, on vasta lähtökohta. Tästä vuorovaikutuksen pitäisi alkaa.
Hyvä vuorovaikutus ei tarkoita oman näkemyksen läpimenoa
Toimimattomassa vuorovaikutustilanteessa kaksi henkilöä ei näe asioita samalla tavalla, koska lähtökohdat ovat erilaiset. Molemmilla on käsiteltävän asian suhteen oma roolinsa, tehtävänsä, tavoitteensa, kokemuksensa, tietonsa tai asenteensa. Kumpikaan ei ole väärässä tai oikeassa; he vain näkevät asian eri tavalla.
Yritys kontrolloida tilannetta ei kuulu hyvään vuorovaikutukseen. Vaatimus siitä, että toinen osapuoli hyväksyy näkemyksen vain ilmoituksen perusteella – ja vieläpä toimii sen mukaisesti – ei ole todellisuutta. Ennemminkin se lisää vastakkainasettelua, tiedon panttaamista ja selän takana puhumista. Niiden sijaan tarvitaan yhteisymmärrystä ja luottamusta, joilla luodaan perusta asioiden korjaamiselle ja toiminnalle jatkossa.
Ulkopuolelta suoraan annettu sisältö osuu harvoin omaan ajatusmaailmaamme ja omien ajatustemme ytimeen, jolloin se on vaikeaa kokea omakohtaiseksi. Se on kuitenkin edellytys sille, että lopulta sitoudumme hoitamaan asiat sovitulla tavalla.
Kuuntelusuodatin voi estää vuorovaikutuksen
Taustan vaikutus jää meiltä helposti huomioimatta ja unohtuu. Sen myötä ”kuuntelusuodatin” saattaa mennä vuorovaikutustilanteessa päälle. Jos hyväksymme vain omaa näkemystämme tukevat ajatukset, mikään uusi ja erilainen ei pääse suodattimesta läpi. Tästä johtuu, että puhumme asian vierestä ja ratkaisemme jatkon kannalta vääriä asioita.
Se, että aidosti kuuntelemme toisen näkemyksiä, ei tarkoita, että meidän pitää olla asiasta samaa mieltä. Tällä tavalla kuitenkin opimme ja ymmärrämme esimerkiksi, miten asian suhteen kannattaa jatkaa.
Yhdessä ajattelu onnistuu, kun ärtymykselle ei anneta tilaa
Ärtymyksen tunne esimerkiksi toisen tekemättä jättämisiä tai alisuoriutumista kohtaan siirtyy huomaamatta ja todella helposti vuorovaikutustilanteeseen. Muodostamme usein näiden tunteiden pohjalta myös käsityksen koko ihmisestä: hän on hankala, laiska tai ei välitä. Ja silloin meillä on edessä ”hankala” keskustelu tämän ”hankalan” henkilön kanssa.
Viimeksi mainittu toteutuu, vaikka toisen osapuolen taustalla ei ole lainkaan negatiivisia tarkoitusperiä. Toinen hyökkää ja toinen yrittää puolustella – ja hankala keskustelu jatkuu.
Hyvä vuorovaikutus on prosessi, jonka etenemiseen molemmat osapuolet vaikuttavat. He hyväksyvät, että asiaa on lupa tarkastella kummankin näkökulmasta käsin. Tavoitteena on, että omia näkemyksiä esiin tuomalla, toisen näkemyksiä kuuntelemalla ja yhdessä tilannetta tarkastelemalla löydetään yhteinen tapa ymmärtää tilanne. Parhaassa tapauksessa vuorovaikutuksessa syntyy jotain, mitä kumpikaan ei tiennyt ennalta – on onnistuttu ajattelemaan yhdessä.
Yhdessä ajattelu edellyttää kykyä ja halua puhua suoraan ja rehellisesti, perustella näkemyksensä, kuunnella, kysellä ja kyseenalaistaa. Vuorovaikutustilanteessa on aina mahdollisuus oppia ja ymmärtää lisää.
Muista kolme asiaa hankalissa vuorovaikutustilanteissa:
1 Kuuntele
Kuunteleminen ei tarkoita vain sanojen ja mielipiteiden kuulemista, vaan myös kykyä ottaa niitä vastaan. Kuuntele myös itseäsi ja omia reaktioitasi.
2 Kunnioita
Vaikeimpia asioita on sietää erilaisten näkemysten myötä kasvavaa jännitystä ja olla reagoimatta siihen. Opettele kunnioittamaan erilaisia mielipiteitä pyrkimättä ”korjaamaan” niitä.
3 Puhu suoraan
Kun tarkoituksesi on keskustella toisen ei-toivotusta käyttäytymisestä, pidä se keskustelun ytimessä. On usein helpompaa ja mukavampaa jutella ”asian vierestä”. Suora puhe on haastavin osa, sillä se tarkoittaa itsensä ilmaisemista riippumatta muista ulkoisista paineista.
Onko teidän organisaatiossa tarvetta paremmalle vuorovaikutukselle?
Ota yhteyttä ja keskustellaan, voisimmeko auttaa organisaatiotanne!