Toimialaa mullistavat ja uudenlaista kasvua synnyttävät radikaalit innovaatiot eivät synny Heureka-hetkistä. Ne vaativat taakseen systemaattista ideointia ja kehitystyötä. Kun putken päästä alkaa sitten tippua ideoita, radikaalit yksilöt voi olla vaikea erottaa huonoista, sillä molemmat voivat olla ärsyttäviä, triviaaleja, käsittämättömiä ja jopa banaaleja. Ei siis mikään ihmekään, että monen yrityksen DNA:han on koodattu kaikkien uusien ideoiden teilaaminen heti lennosta.
Radikaalien ideoiden luomisesta ja tunnistamisesta voisi kirjoittaa koko joukon väitöskirjoja, mutta pysyn tässä kirjoituksessa lähellä yrityksen arkea, ja pyrin sytyttämään kimmokkeen miettiä omaa innovaatiotoimintaa uusiksi.
Miten luoda radikaali idea?
Hyvän uuden idean synnyttäminen vaatii noin sata raakaideaa, ja radikaalin idean synnyttäminen jopa 1000 ideaa. Ensimmäinen lähestymistapa onkin luoda suuri määrä ideoita, luottaen että suuren määrän mukana joukkoon “eksyy” muutama mullistava ja erikoinen.
Ideoinnin tausta-avuksi kannattaa ottaa systemaattinen ennakointityö. Millaisia murroksia liiketoiminnassa ja teknologiassa on tapahtumassa? Millainen idea hyödyntäisi näitä? Millainen merkitys kyseisellä idealla olisi murroksen kannalta?
Uusia ideoita ja mahdollisuuksia löytyy usein myös sisäisistä murroskohdista. Nämä ovat usein projektin tai kehityshankkeen epäjatkuvuuskohtia, kun hankkeen rahoituksessa, henkilöstössä, teknologiassa tai kohdemarkkinassa tapahtuu muutos.
Radikaalien ideoiden synnyttämisessä kannattaa pitää mielessä, että ideointi ja mahdollisuuksien tunnistaminen voivat tapahtua vuorotellen koko kehityksen ajan.
Kuinka tunnistaa radikaali idea?
Inkrementaalit eli jatkuvan parantamisen innovaatiot ovat helposti hyväksyttäviä ja sopivat loogisesti yrityksen kehityssalkkuun. Radikaali idea sen sijaan voi pelottaa, ärsyttää, inhottaa, olla epäuskottava, triviaali, banaali, käsittämätön, mahdoton, jopa turha. Radikaalien ideoiden tunnistaminen vaatii epämukavuusalueelle menemistä. Haasteena onkin huomion kiinnittäminen asioihin, jotka pelottavat, ärsyttävät, inhottavat tai ovat epäuskottavia.
Idean huonous pitää pystyä käsittelemään ja purkamaan. Kun ideaan malttaa paneutua hieman tarkemmin, usein huomaa että huono idea onkin ainoastaan tavanomaisesta poikkeava. Usein radikaali idea hieman muokkautuu ja saattaa löytyä tällaisen huonon idean läheltä. Ideoiden morfaaminen, muuntelu ja pyörittely, onkin radikaali-innovaatioiden työstämisessä tärkeää.
Radikaalin idean tunnistamisessa kannattaa myös kääntyä asiakkaiden puoleen. Mitä he tuumaisivat? Jos idea vetää hiljaiseksi, ollaan oikeilla jäljillä.
Mikä tyypillisesti näivettää radikaalin ideoinnin?
Jotta radikaaleja innovaatioita saadaan aikaiseksi, tulee esteitä radikaalien ideoiden synnyttämiseksi poistaa. Yksi yleisin on aika: ei ole henkistä eikä työaikaa pohtia, kun tulipalot vievät kaiken kehitysajan. Usein aikaa löytyy ainoastaan oman toimiston ja normaalirutiinien ulkopuolelta. Tämä selittää myös tarpeen järjestää kehitystyö toisin, yhdessä muiden kanssa ja usein ulkopuolisen tahon fasilitoimana.
Myös haluttomuus ja kyynisyys usein haittaavat: organisaatiossa ei välttämättä ole aiemmin ollut malleja radikaalien ideoiden etsimiseen ja edistämiseen, joten kaikki ehdotetut ideat ovat kuolleet. Tämä kokemus on usein syvällä organisaatioiden DNA:ssa. Tilanteen pystyy korjaamaan vain, mikäli yksilöt ja organisaatio sisäistävät radikaalien innovaatioiden erityisluonteen.
Kaiken lisäksi isoissa organisaatiossa osaaminen on monesti hyvin kapea-alaista, jota roolit ruokkivat. Tällöin ei kyetä yhdistelemään osaamista, jotta radikaaleja ja toimivia kehitysideoita syntyisi. Innovointia kannattaakin tehdä organisaation raja-aitoja rikkoen ja yhteistyössä muiden yritysten kanssa.
Mikä ratkaisuksi?
Jos omat ponnistelut eivät ole tuottaneet tulosta, ota ideointiin radikaalisti erilainen lähestyminen ja hanki avuksesi ulkopuolinen innovaatio-osaaja. Innotiimi-ICG on auttanut lukuisia yrityksia kehittämään innovaatiotoimintaansa, luomaan innovaatiostrategian ja radikaaleja innovaatioita. Yritykset saavat meiltä käyttöönsä tehokkaan innovointiprosessin, uusimmat innovointityökalut ja kokeneet innovaatiotoiminnan ohjaamisen ammattilaiset.
Kokeile!
Radicamp on moderni tapa edistää radikaaleja innovaatioita yhdessä muiden yritysten kanssa.
Innovation Accelarator auttaa päästämään irti inkrementaalin tuotekehityksen kahleista ja nopeuttaa innovointiprosessia. Innovaatiostrategian rakentamisen avulla koko problematiikkaan saadaan luotua järjestystä ja toimintamallit, jotka mahdollistavat radikaalien ideoiden luonnin parhaimmillaan jatkuvasti.