Jos haluat lisää liikevaihtoa, kehitystä täytyy johtaa liiketoimintalähtöisesti unohtamatta visiota. Testaa, ovatko innovaatiotavoitteenne selvillä ja teettekö asioita oikeassa järjestyksessä. Tämä artikkeli toimii työkalunasi, jolla varmistat, että innovointi on oikeasti kannattavaa ja johdettavissa.
Innovoinnin pitäisi aina olla liiketoimintatavoitteista johdettua. Moni yritys tietää tämän, mutta jättää silti suunnittelematta uuden liikevaihdon kehittämisen kokonaisuutena.
Lisäksi uusien tuotteiden, palveluiden liiketoimintojen ja alustojen rooli on oltava kaikkien tiedossa. Sen jälkeen yrityksen jokainen taso ja työntekijä pystyy edistämään innovaatioiden syntymistä ja jalostumista oman roolinsa kautta. Vasta tämän kypsymisen jälkeen yritys on aidosti valmis ohjaamaan kehitettävien tuotteiden määrää ja potentiaalia.
Testaa: Onko innovaatiokulttuurinne tavoitteellista?
Harva yritys on asettanut innovoinnille liiketoiminnalliset tavoitteet ja johtaa niitä määrätietoisesti. Kuinka moneen seuraavasta kysymyksistä osaat vastata oman organisaatiosi näkökulmasta?
- Mille segmentille ja mihin liiketoimintayksikköön uutta liikevaihtoa syntyy (uudesta innovaatiosta)?
- Kenelle organisaatiosi innovoi?
- Paljonko innovaatioista on odotettavissa kahdelle seuraavalle vuodelle liikevaihtoa?
Jos osasit vastata vain osaan kysymyksistä, tavoitteet vaativat vielä kirkastamista. Jos osasit vastata kaikkiin kysymyksiin, olette selvillä vesillä!
Tarkista: Missä kehittämisen vaiheessa olette?
Innovointi vaatii suunnitelmallisuutta – väärässä järjestyksessä eteneminen hidastaa organisaation kykyä innovoida ja uudistua. Kehittämistä on siis johdettava määrätietoisesti ja kytkemällä innovointi liiketoiminnan tavoitteisiin.
Kehittämisen vaiheet:
- Innovaatiostrategia
- Innovaatiokulttuuri
- Kehityshankkeiden hallinta
- Innovointikyvykkyys
- Tuote- ja palvelukehitys
- Nykytuotevalikoiman hallinta
- Prosessikehitys ja tehostaminen
Oletteko edenneet tässä järjestyksessä? Jos jokin kohdista on jo oman organisaatiosi osalta kunnossa, voit siirtyä seuraavaan vaiheeseen. Muussa tapauksessa palaa tekemättä tehtyyn vaiheeseen.
Haluatko kehittää nopeammin ja tehokkaammin? Innovaatiokonsultti auttaa kehittämään suunnitelmallisesti
Innovointia kohti on helppo ottaa oikeitakin askeleita ilman asiantuntijan apua, mutta monesti ilman tarvittavaa kokemusta asioita lähdetään tekemään väärässä järjestyksessä, jolloin tuottopotentiaali jää niukaksi. Innovaatiokonsultin käyttäminen on tehokas tapa kehittää yritystä nopeasti ja asiakaslähtöisesti. Innovaatiokonsultti auttaa luomaan yritykselle innovaatiokulttuurin ja halun parantaa jo toimivia tuotteita, palveluita ja rakenteita.
Ota yhteyttä!
Autamme sinua kehittämään organisaatiotasi tuloksellisesti.