…– laita disruptiiviset ideat kilpailemaan omassa sarjassaan!
Tämä on Innotiimi-ICG:n blogisarja 365 tapaa kehittää innovaatiokulttuuria. Esitämme joka viikko seitsemän konkreettista keinoa innovaatiokulttuurin parantamiseksi. Tässä osa 44/52 – keinot 302-308. Mikä on sinun keinosi jatkaa tätä listaa?
302 Kierrä portfolioansa – laita disruptiiviset ideat kilpailemaan omassa sarjassaan!
Mitä tapahtuu, kun nykyistä tuote- tai palvelutarjoamaa parantava kehitysidea laitetaan painimaan samassa sarjassa uuden radikaalin idean kanssa? Inkrementaali idea selättää radikaalin kymmenessä sekunnissa ja syykin on ymmärrettävä. Inkrementaalin idean taustalla on yleensä selkeä tarve, kenties yksi avainasiakkaista vaatimassa ratkaisua ja vielä mahdollisimman nopeasti. Tällaiselle idealle on myös helppo laskea business case, takaisinmaksuaika on lyhyt ja mikä parasta, kehittäminen näyttää lähes riskittömältä. Myös johtamisen näkökulmasta kehitysprojekti on helppo, ei tarvita uusia kumppaneita, kehitysresurssien uudelleen järjestelyä, riskialttiita päätöksiä tai itsensä likoon laittamista. Innovaatiokulttuurille jatkuva vähänkin radikaalimpien ideoiden tyrmääminen on myrkkyä.
Disruptiiviset ideat tarvitsevat oman kehityskorinsa, jonka sisällä käydään kilpailua vain uusien radikaalien ideoiden välillä. Strategiset valinnat kertovat kuinka paljon kehitysresursseja kaikkiaan tällaisiin kehityshankkeisiin sidotaan kiinni. Portfoliojohtamisen näkökulmasta tärkein asia on huolehtia siitä, että kaikissa valituissa kehityskoreissa on riittävän innovatiivisia ratkaisuja työn alla. On myös pidettävä sovitusta resurssiallokaatiosta kiinni. Joskus on opittava sanomaan inkrementaalisille kehitysideoille myös ei – tulipaloista ja huutavista asiakkaista huolimatta. Tällainen portfolioajattelu on innovatiivisen organisaatiokulttuurin ytimessä. Lue lisää, mitä muut innovaatioansat ovat.
303 Hyödynnä Innovaatioseteli!
Jäikö hyvä idea taas testaamatta, kun ei ollut osaamista viedä eteenpäin tai budjettia ostaa tarvittavaa apua? Hyödynnä Business Finlandin tarjoamaa Innovaatioseteliä. Innovaatioseteli on pkt-sektorille suunnattu tuki, jonka avulla voi kehittää uusia palveluja ja tuotteita. Ulkopuolisen asiantuntijapalvelun ostamiseen on tarjolla 5000 euron seteli, jota voi hyödyntää liiketoiminnan kehittämisessä ja uudistamisessa. Ulkopuolinen tuki ja pieni rahoitus voi olla juuri se piristysruiske, jota tarvitse organisaatio innovaatiokulttuurin edistämiseksi!
304 Kuvaa idea kokonaisvaltaisesti – hyödynnä Lean canvasta!
Monesti kehitysidean lento katkeaa liian lyhyeen ja se voi lannistaa innovatiivista henkilöstöä. Aina tämä ei välttämättä johdu idean heikkoudesta, vaan siitä miten idea esitetään päätöksentekijöille.
Yksi tyypillinen virhe idean esittämisessä on kapea-alaisuus, kun idean esittäjä keskittyy teknisiin yksityiskohtiin tai palvelun ominaisuuksiin kokonaisratkaisun kertomisen sijaan. Lean canvas on yksinkertainen ja konkreettinen tapa kuvata kokonaisratkaisu kehitysidean ympärille tavalla. Se auttaa kiteyttämään idean asiakkaan, toteutettavuuden ja liiketoimintalogiikan näkökulmasta sekä antaa mahdollisuuden ratkaisun kokonaisvaltaiseen arviointiin.
305 Tukehtuiko uudistuminen – hyödynnä Business Finlandin kasvumoottoreita!
Jos organisaation uudistuminen on tukehtumassa, kannattaisiko kokeilla kasvumoottorien vetoapua? Business Finland nimittää kasvumoottoreiksi yli miljardin euron uuteen liiketoimintaan tähtääviä liiketoimintaekosysteemejä. Kasvumoottoreita toteutetaan yritysvetoisella yritysten, tutkimusorganisaatioiden ja julkisten toimijoiden kumppanuusmallilla, jolla tavoitellaan ratkaisuja globaaleihin markkinamurroksiin ja luodaan uusia kasvualoja Suomeen. Kasvumoottorit keskittyvät erilaisiin liiketoimintaekosysteemeihin mm. liikkumisen palveluihin, logistiikkaratkaisuihin ja itseohjautuvaan meriliikenteeseen.
306 R&D – Rob and Duplicate!
Oletko koskaan ajatellut, että R&D (research and development) voisikin olla rob and duplicate?
Älä käsitä väärin, emme kehota sinua tekemään mitään laitonta, vaan antamaan mielessäsi enemmän tilaa ulkopuolisten ratkaisujen hyödyntämiselle. Mieti mikä on todella kovaa ydinosaamistasi ja toisaalta, missä asioissa voisit ratsastaa jo löytyvillä ratkaisumalleilla. Keskitä oma innovointityösi ensimmäiseen ja tee tästä erottautumistekijäsi. Hyödynnä rob and duplicate ajattelua jälkimmäisessä ja yksinkertaista kehittämistyötä ulkopuolisten toimivien ratkaisujen avulla.
307 Sitä saat mitä mittaat!
Sitä saat mitä mittaat on vanha sanonta ja pitää paikkansa myös innovaatiokulttuurin kehittämisen näkökulmasta. Mieti, mitkä asiat sinun organisaatiossa kertoisivat vahvasta innovaatiokulttuurista ja aloita näiden tekijöiden mittaaminen. Liikkeelle voit lähteä vaikka helpoista määrällisistä mittareista: kehitysideoiden lukumäärä, osallistumisprosentti kehitysideoiden esittämiseen, kommentointiin ja arviointiin, järjestettyjen innovointityöpajojen määrä, kokeilujen lukumäärä jne. Huomaat pian, että organisaatio entistä aktiivisemmin herää toimimaan näiden asioiden puolesta.
308 Luo innovointiin omaan organisaatiosi sopiva malli!
Joskus kehitystoiminnan edistäminen voi törmätä siihen, että organisaatioon tuodut uudet kehitysmallit ja -menetelmät koetaan ulkopuoliseksi. Tästä voi syntyä vastareaktio ja valittuja toimivia keinoja aletaan tarpeettomasti hylkimään. Lujatalo on hyvä esimerkki yrityksestä, joka kehitti oman Lujariihi-toimintatavan edistämään rakennusalan kehittämistä asiakaslähtöisemmäksi ja innovatiivisemmaksi. Toimintamalli ja työtavat on suunniteltu yrityksen brändin mukaiseksi rakennusalalla erottuvaksi kokonaisuudeksi.
Blogin on kirjoittanut Innotiimi-ICG:n entinen konsultti Jarno Poskela. Haluatko kuulla lisää aiheesta? Chat-palvelumme auttaa 9-17 ja ohjaa sinut oikealle konsultillemme.