insights
Kilpailuetua vastuullisuuden johtamisella
Vastuullisuuteen liittyvät teemat ovat viime vuosina olleet suurten muutosten kohteena. Vuoden 2018 IPCC:n ilmastoraportti mullisti täysin ilmastoasioiden painoarvon vastuullisuusohjelmissa. Kun aiemmin hiilineutraalius oli ollut kilpailuetu, tuli yhden syksyn aikana hiilineutraaliuteen pyrkimisestä jo lähes yhteiskunnallinen vaatimus.
Edelläkävijyyttä vai riskienhallintaa?
Vastuullisuuden edelläkävijät tarkastelevat vastuullisuutta kokonaisvaltaisesti ja ennakoiden, kiinnittäen huomiota laajoihin kansainvälisiin viitekehyksiin kuten YK:n kestävän kehityksen tavoitteisiin. Siinä vaiheessa, kun median ja yhteiskunnan huomio keskittyy johonkin päivän polttavaan teemaan, on muutoksen vasta käynnistävä auttamattomasti myöhässä kilpailuedun hyödyntämisestä. Silloin kilpailuedun mahdollistava erottumistekijä on jo aloittanut matkansa kohti toimialan normaalitasoa. Nykyisin isolla osalla yrityksistä on jo asetettuna joko Science Based Target tai hiilineutraaliuteen tähtäämisen vuosi.
Montako vuotta menee, että yritykset eivät saa toimia ollenkaan, jos eivät ole hiilineutraaleja?
Vastuullisuuden viitekehyksen alla on useita muitakin teemoja kuin ilmasto. Tasa-arvo, elämiseen riittävä palkka, turvalliset työolosuhteet ja vesistöjen suojelu ovat kukin olleet vastuullisuuden keskipisteessä jo aiemmin. Teemojen tunnistaminen ja niistä viestiminen ei riitä, vaan ne on huomioitava toiminnassa ja toiminta on muutettava vaatimusten mukaiseksi.
Vastuullisuus on myös vietävä toimintaan ja osaksi arkea, jotta mahdollinen kilpailuetu voidaan saavuttaa. Mikä on seuraava tuleva vastuullisuuden nouseva aihe? Miten hyvin yrityksesi on varautunut uusiin nouseviin teemoihin? Millaisia käytäntöjä yritykselläsi on vastuullisuuden kilpailuedun kärjessä pysymiseen?