Määrittele Innovaatiostrategia!– 365 tapaa kehittää innovaatiokulttuuria
Tämä on Innotiimi-ICG:n blogisarja 365 tapaa kehittää innovaatiokulttuuria. Esitämme joka viikko seitsemän konkreettista keinoa innovaatiokulttuurin parantamiseksi. Tässä osa 11/52 – keinot 71-77. Mikä on sinun keinosi jatkaa tätä listaa?
71 Lopeta epämääräinen puuhastelu – määrittele Innovaatiostrategia!
Innovaatiokulttuurin kehittäminen voi olla sarja satunnaisia toisiinsa liittymiä toimenpiteitä tai systemaattista toimintaa todellisen innovaatiokulttuurin kehittämiseksi. Olemme olleet auttamassa monia organisaatioita Innovaatiostrategian määrittelyssä. Innovaatiostrategia vastaa kahteen tärkeään kysymykseen: 1) Miten kohdistamme kehitysresurssimme mahdollisimman tehokkaasti ja tuemme liiketoimintastrategian toteuttamista sekä sen uudistamista, 2) Miten kehitämme systemaattisesti organisaation innovaatiokyvykkyyttä eteenpäin. Ensimmäinen kysymyksen ratkaisu antaa raamit käytännön innovaatiojohtamiselle. Vastaus toiseen kysymykseen luo selkeän roadmapin, joka kuvaa askeleet organisaation uudistumiskyvyn ja innovaatiokulttuurin kehittämiseksi.
72 Benchmarkkaa maailmain innovatiivisimmat yritykset Tesla ja SalesForce
Innovaatiokultturin kehittämisessäkään ei tarvitse keksiä pyörää uudestaan. Maailmassa kaikki yritykset, tai ainakin sellaiset jotka haluavat hengittää vielä 5 vuoden päästäkin, miettivät miten kulttuuria saisi tukemaan uudistumista entistä paremmin. Monelle yritykselle helppo tie on lähteä käyntiin keinoista, jotka monelle innovatiiviselle organisaatiolle ovat arkipäivää. Katso oheinen Forbesin lista maailman innovatiivisimmista yrityksistä ja lähde liikkeelle vaikka Teslasta (#1) tai suomalaisesta Koneesta (#56). Näiden yritysten käytännöistä on kerrottu monissa kirjoissa, artikkeleissa ja esityksissä.
73 Uudista palvelutarjontaasi Rookie Challengen avulla
Muistatteko vielä sen kuuluisan 3 kuukauden säännön – tämä aika uudelta tulokkaalta menee, ennen kuin hän menettää luontaisen kykynsä ulkopuolisena tuorein silmin haastaa organisaation käytäntöjä. Eräässä organisaatiossa uusia tulokkaita hyödynnettiin myös palvelutarjonnan haastamisessa. Tulokkaalle annettiin tehtäväksi, muun työhön perehtymisen ohessa, tuoda ehdotus uudesta palvelusta tai ominaisuudesta, jolle on kysyntää ja joka täydentää olemassa olevaa palvelutarjontaa. Aikaa annettiin kolme kuukautta, täysin vapaat kädet ja tarvittava tuki kokeneempien kehittäjien toimesta. Tällä tavoin organisaatio pyrki saamaan uusia tuoreita näkökulmia ja tervettä kyseenalaistamista liiketoimintansa kehittämiseen.
74 Anna mahdollisuus innovaatiotaitojen kehittämiseen
Järjestimme 10 suomalaiselle yrityksille benchmarking-tapahtuman, jonka aiheena oli tavat, joilla organisaatiot pyrkivät edistämään innovaatiokulttuuria aineettoman palkitsemisen avulla. Yhdeksi keskeiseksi keinoksi nousi innovatiivisia ratkaisuja esittäneiden henkilöiden omien innovaatiotaitojen edelleen kehittäminen. Viesti organisaatioilta oli että ”innovaattorit” saavat uutta draivia siitä, kun he saavat kehittää omia, lähtökohtaisesti jo vahvoja taitojaan innovaatioiden kehittämisessä. Mahdollisuuksia on monia, uutta osaamista voi saada mm. järjestämästämme Kokeilevan kehittämisen valmennuksesta.
75 Teidät on kutsuttu Ideoiden Oscar-gaalaan!
Ja tämän vuoden Paras Idea -Oscar menee… Mikset ottaisi mallia viihdemaailmasta. Oscar-palkinto on elokuvamaailman arvostetuin palkinto ja ennen kaikkea tapahtuma, joka kerää maailmanlaajuista huomiota. Järjestä siis oman organisaatiosi Idea Oscar-gaala ja palkitse parhaat ideat ja innovaattorit eri kategorioissa – radikaalein idea, paras turhan työn poistaja, tuottavin idea, rohkein kokeilu jne. Kutsu tilaisuuteen yrityksen ylin johto, palkittavat, parhaimpia asiakkaita ja yhteistyökumppaneita perheineen. Luo heille ikimuistoinen ilta viihdemaailman tyyliin. Lähin tietämäni esimerkki löytyy VR:ltä ”Kivimies” pystineen.
76 Johtaja – kerro missä innovaatioita erityisesti tarvitaan
Monille henkilöille on helpompi herätä ideoimaan kun tietää, mikä on organisaation kannalta selkeä haastealue. Johtajan tehtävä on ohjata ideointia antamalla organisaatioon säännöllisesti ideointihaasteita, joihin ideoita erityisesti tarvitaan. Monet organisaatiot järjestävät tällaisia ideahaasteita intrassa tai ideanhallintajärjestelmässä. Tietyn määräajan kuluessa tulleet ideat käsitellään erikseen ja monesti myös palkitaan haastekohtaisilla palkinnoilla. Johtajalle tämä voi olla myös kanava omien ”päänsärkyjen” helpottamiseen – mikä on organisaation strateginen kehityshaaste, joka sinua mietityttää iltaisin? Pue tämä haastekysymyksen muotoon ja pyydä organisaatiolta apua.
77 Looginen ajattelu kunniaan (MBTI)!
Innovatiiviset ratkaisut syntyvät, kun erilainen osaaminen ja erilainen ajattelu törmäävät. Yksi tehokas tapa rakentaa innovaatiokulttuuria on saada erilaiset ihmiset, myös luontaisilta taipumuksiltaan, törmäyttämään erilaisia ajatuksiaan ja osaamistaan. Rakenna siis tietoisesti erilaisuutta kehitysryhmän sisään. T-ajattelutyylin (MBTI – Myers-Briggs Type Indicator) luontainen ajattelu korostaa valinnoissa ja päätöksissä teknisiä ja taloudellisia näkökulmia. T-tyypit ovat loogisia ja analyyttisiä ajattelijoita ja tekevät valintoja enemmän päällään kuin sydämellään. He pyrkivät päätöksissään luontaisesti myös selvittämään eri vaihtoehtojen vaikutuksia tulevaisuuteen. Tutkimuksissa (Stevens and Burley 2003, Piloting the Rocket of Radical Innovation) on osoitettu mielenkiintoisia yhteyksiä luontaisten taipumusten (N – intuitive thinking ja T – logical thinking) ja innovaatioprojektien onnistumisen välisistä yhteyksistä erityisesti uuden liiketoiminnan kehittämisessä. NT-tyypeillä näyttää olevan paremmat luontaiset valmiudet löytää ratkaisuja tällaisissa projekteissa esiin nouseviin esteisiin ja ongelmiin. Lue lisää tutkimuksesta täältä.
Mikä on vinkkisi innovaatiokulttuurin kehittämiseen?
Haluaisimme kuulla kokemuksiasi käytännön keinoista innovaatiokulttuurin kehittämiseksi. Osallistu keskusteluun LinkedIn-ryhmässä Innovaatiot ja kehitystoiminta | Parhaat käytännöt | Suomi. Ryhmä on avoin, osallistu rohkeasti. Kokoamme ajoittain keskustelussa esitetyistä ideoista yhteenvedon blogisarjaan.
Vuoden mittaisen blogisarjamme päätyttyä koostamme ekirjan innovaatiokulttuurin kehittämisestä.
Blogin on kirjoittanut Innotiimi-ICG:n entinen konsultti Jarno Poskela. Haluatko kuulla lisää aiheesta? Chat-palvelumme auttaa 9-17 ja ohjaa sinut oikealle konsultillemme.