Kokeileva kehittäminen perustuu ketterän kehittämisen malleille. Yksityiskohtaisen etukäteissuunnittelun sijaan, kehittämisessä edetään iteratiivisesti tekemällä sarja nopeita kokeiluja.
Kokeiluista on opittava, jotta palvelukehityksessä päästään tehokkaasti eteenpäin. Oppiminen yksilötasolla sekä kehitysryhmänä on kokeilevan kehittämisen keskiössä – sitä voidaan ohjatta ja tukea yksinkertaisilla malleilla.
Kehittäminen tapahtuu yhdessä palvelun käyttäjän kanssa. Tavoitteena on päästä nopeasti kiinni suoraan asiakasrajapintaan – tilanteisiin, joissa kokeiluista oppiminen on kaikkein nopeinta.
Erilaiset ja eritasoiset prototyypit kuuluvat kokeilevan kehittäjän keinovalikoimaan. Ne mahdollistavat palveluidean nopean konkretisoinnin siten, että idea ymmärretään ja käyttäjiltä saatu palaute on hyödyllistä.
Kokeileva kehittäminen vaatii myös luovaa innovointia – yksinkertaisten kokeiluideoiden löytäminen on ensimmäinen haaste. Palvelukonseptin kehittäminen ja ongelmien ratkaisu asettavat kehittäjille innovointihaasteita kehitysprosessissa myöhemmin.
Kokeileva kehittäjä toimii välittömästi liikeneviä resursseja hyödyntäen. Kokeileva kehittäjä on nopea ja ketterä – tehokas palvelumuotoilija.
Kokeilevassa kehittämisessä epäonnistumiset ovat luonnollinen osa kehitystoimintaa – välillä kokeilussa onnistutaan ja joskus tapahtuu jotain odottamatonta. Kokemuksista opitaan ja tietoa hyödynnetään seuraavassa kokeilussa.
…ja mikä parasta. Kokeileva kehittäminen on myös hauskaa – konkreettista yhdessä kehittämistä jatkuvan suunnittelun sijaan!
Kokeilevaa kehittämistä organisaatioosi!
Paraskaan suunnitelma ei ratkaise epävarmuuksia ja vie kehittämisprosessia eteenpäin yhtä tehokkaasti kuin huolellisesti suunniteltu kokeilu. Kysy kokeilevan kehittämisen prosesseista, käytännön työkaluista ja valmennuksista!