Myös tuotekehitysprojektien läpivienti vaatii tavoitteellista muutosjohtamista
Luin yliopistolla pääaineena tuotekehitystä, väittelin aiheesta myös tohtoriksi. Sen jälkeen toimin kehitysjohtajana teollisuudessa ajaen useita uusia tuotteita, palveluja ja digitaalisia ratkaisuja markkinaan. Jotkut projektit onnistuivat ja ratkaisut menestyivät markkinoilla, toiset eivät. Jälkeenpäin olen ymmärtänyt, että usein syyt projektimyöhästyksiin sekä lanseerausten epäonnistumiseen olivat organisaation sisäisiä, eivätkä ulkoisia.
Johtamisen näkökulmasta mielsin tuotekehityshankkeet taloudellisiksi ja teknisiksi – miten saadaan uutuus kaupalliseksi paketiksi? Ihmisten sitoutumista hain lähinnä johdon kautta ja keräämällä Exceliin myyntiennusteita maista. Karrikoiden, lanseeraus oli yhtä kuin sähköpostiviestintä, tuotekoulutus ja markkinointikampanjat.
Miksi huippuhyväkään idea ei aina innosta organisaatiota?
Muistan monesti olleeni turhautunut, kun muut ihmiset eivät jakaneet innostusta ja ymmärtäneet huippuidean päälle. Tuotannon kanssa sai vängätä, myynti tuntui välttelevän koko asiaa, tai ei ainakaan omaehtoisesti lähtenyt draivaamaan myyntiä, eikä positiivista tekemisen meininkiä saanut synnytettyä. Haasteena ei tuntunut olevan idea itsessään, vaan mm. eriävät tavoitteet ja prioriteetit, uuden oppiminen, suhtautuminen riskeihin.
Muutosjohtamisen opit käyttöön TKI-projektijohtoon
Hiljalleen tajusin, että itselleni ei kertaakaan valmennettu muutosjohtamista, enkä oikeastaan mieltänyt aihetta osaksi tuotekehitystä.
Nyt olen vuosia konsultoinut muutosjohtamisen viitekehyksellä strategioita, prosesseja ja toimintamalliuudistuksia. Samalla oivalsin, kuinka paljon annettavaa muutosjohtamisella on myös tuotekehitysprojektien läpivientiin. Olen aivan varma, että idean tie markkinaan on paljon sujuvampi, nopeampi, vähemmän stressaava ja onnistumisprosentit kasvavat, kun otetaan muutosjohtamisen opit perustyökalupakkiin TKI-projektien läpiviennissä.
Miten muutosjohtamista sitten käytännössä sovelletaan tuotekehitysprojekteissa?
Viestimällä, vaikuttamalla ja osallistumalla. Ottamalla aidosti huomioon asiakkaiden ja sidosryhmien tarpeet. Vetämällä kehitysmatkan varrella fasilitoituja tilaisuuksia, joissa tunnistetaan eri sidosryhmien motivaatiot, tarpeet ja huolet, sekä ennakoiden vähennetään haittatekijöiden vaikutusta. Linjaamalla yhteisiä, yli organisaation kulkevia, tavoitteita. Vastuuttamalla myynti- ja kustannustavoitteet oikeisiin osoitteisiin. Muutosjohtamisen työkalupakki on laaja, eväitä löytyy moneen tilanteeseen.