Disruptiot pirstovat vakiintuneita toimintamalleja ja haastavat hitaasti uuteen sopeutuvia toimijoita. Samalla ne luovat uutta ja auttavat ennakoimaan muutosta. Kerromme 9 vinkkiä menetelmistä, joilla voit uudistaa ja radikalisoida oman yrityksesi innovointia. Valjasta disruptio luomaan uusi menestysinnovaatio!
1. Innovation Accelerator – kiihdytä innovaatiotoimintasi uuteen vauhtiin
Nykyisessä toimintaympäristössä pitää olla ketterä ja nopea. Siksi monet yritykset ovat ottaneet käyttöönsä erilaisia kiihdyttämö-malleja antamaan vauhtia päivittäiselle kehittämistyölle. Yksi meidän käyttämä tapa boostata asiakkaamme kehittämistä on seuraava: 1) Järjestä kuukauden mittainen ideakampanja lähtöideoiden keräämiseen. 2) Valitse lupaavimmat kehitysideat ja innostuneimmat kehittäjät «Innovation Boot Campille», jossa 2-3 päivän aikana innovoidaan asiakastarpeeseen kohdistuva ratkaisu, jota voidaan kokeilla asiakasrajapinnassa – tavalla tai toisella. 3) Hio konseptia kokeilusta saadun asiakaspalautteen pohjalta ja viimeistele ratkaisu. 4) Esittele ratkaisut johdolle, joka valitsee lupaavimmat jatkokehitykseen.
2. Uudista palvelutarjontaasi Rookie Challengen avulla
Muistatteko vielä sen kuuluisan 3 kuukauden säännön – tämä aika uudelta tulokkaalta menee, ennen kuin hän menettää luontaisen kykynsä ulkopuolisena tuorein silmin haastaa organisaation käytäntöjä. Eräässä organisaatiossa uusia tulokkaita hyödynnettiin myös palvelutarjonnan haastamisessa. Tulokkaalle annettiin tehtäväksi, muun työhön perehtymisen ohessa, tuoda ehdotus uudesta palvelusta tai ominaisuudesta, jolle on kysyntää ja joka täydentää olemassa olevaa palvelutarjontaa. Aikaa annettiin kolme kuukautta, täysin vapaat kädet ja tarvittava tuki kokeneempien kehittäjien toimesta. Tällä tavoin organisaatio pyrki saamaan uusia tuoreita näkökulmia ja tervettä kyseenalaistamista liiketoimintansa kehittämiseen.
3. Joskus ne oikeat kysymykset on käytävä hakemassa asiakkailta
Hyödyllisiä vastauksia saa vain kysymällä oikeita kysymyksiä havainto lienee uuden tiedon luomisen perustotuuksia ja tieteen filosofian kulmakiviä. Asiakkaiden tarkkailu käyttöympäristössä on kuluttajatuotteita ja palveluita kehitettäessä itsestään selvä osa prosessia mutta teollisuuden ratkaisuja kehitettäessä asia ei aina tule samalla tavalla mieleen. Suuret kulttuurierot korostavat aiheen merkitystä ja joskus ne oikeat kysymykset on käytävä hakemassa asiakkailta paikan päällä. Tuotekehityksen tiedustelupartion lähettäminen tarkkailemaan asiakkaan käyttötapoja ja tottumuksia aidossa ympäristössä on kallis, mutta joskus ainoa tapa saada uusia näkökulmia ideointiin.
4. Luo turvallinen ympäristö verkostoideointiin – kokeile RadiCamp mallia
Luottamus, selkeät tavoitteet ja sitoutuminen yhteistyöhön ovat verkostojen toiminnan perusedellytyksiä. Uuden luominen ja osaamisen aito jakaminen verkostokumppaneiden kesken edellyttää turvallista ympäristöä, jossa luottamus voi rakentua. Innotiimi-ICG:n RadiCamp on palvelumalli tähän tarpeeseen. Projektimalli, ei-kilpailevista organisaatioista kootut ryhmät, sopimuksin tuettu «avoin-suljettu» ympäristö joka luo luottamuksen ilmapiiriä, sekä fasilitoinnin ammattilaisten tuki on tuottanut hyviä tuloksia kaikissa toteutetuissa projekteissa.
5. Ota lapset mukaan työpaikan ideointiin
Filosofeista on sanottu, että he kysyvät kysymyksiä, joita lapset kysyvät luonnostaan. Sitten he vastaavat niihin tavalla, joka on luontevaa lakimiehille. Hyödynnä tätä ajatusta konkreettisesti. Ota lapsesi mukaan työpaikalle, ideointipalaveriin. Kuusivuotias lapsesi kysyy juuri oikeat kysymykset, kun yrität esittää käsittämättömän hyvää ideaasi. Harkitse kuitenkin, lähdetkö vastaamaan niihin lakimiehenä, vai oppimisesta innostuneena innovaattorina.
6. Kokeile Googlen 10X-tapaa
Jos haluat ravistella organisaatiotasi hieman rajummin, ota käyttöösi Googlen 10X toiminta-ajatus. Jos toiminnassa tavoitellaan aina muutaman prosentin tehostamista, ollaan loputtoman inkrementaalisen ajattelun kierteessä. Jos tavoittelet jotakin todellista radikaalia uudistusta, laita tavoitteet riittävän kovalle tasolle ja kokeile laajentaa lähtöideasi vaikutuksia kymmenkertaiseksi. Sama vaikutus ajattelumallien haastamiseen syntyy, jos yrität tehdä asian 10 kertaa nopeammin tai kymmenysosalla nykyisistä kustannuksista. Radikaalit haasteet ruokkivat innovaatiokulttuuria. Lue lisää Googlen käytännöistä.
7. Arvioi radikaaleja projekteja eri tavalla kuin inkrementaaleja
Projektisalkunhallinnassa laitetaan joskus kaikki projektit samaan koriin. Silloin arvioidaan radikaaleja ja inkrementaaleja uudistuksia tavoittelevat projektit samoilla kriteereillä. Yleensä käy niin, että inkrementaaleja, riskittömiä, nopeita, halpoja uudistuksia tavoittelevat projektit nousevat valintatilanteessa radikaaleja, riskialttiita, hitaampia, monimutkaisempia ja usein kalliimpia uudistuksia tavoittelevien projektien yläpuolelle. Vähitellen projektisalkku täyttyy inkrementaaleista projekteista, eikä kehitysputkessa olekaan enää mitään merkittävää uudistusta työn alla. Jaa inkrementaalit ja radikaalit projektit eri koreihin, ja arvioi ne erikseen. Päätä jo etukäteen, että salkussa on sekä radikaaleja että inkrementaaleja uudistuksia tavoittelevia projekteja. (Lue vinkit siihen, miten radikaalin idean voi tunnistaa ja miten varmistetaan, ettei disruptiivinen innovaatio jumiudu organisaatiossa.)
8. Älä anna inhorealismin latistaa ideointia – käytä WISH-mallia
Ideoinnissa lähdemme yleensä liikkeelle ongelmasta tai nykyisestä ratkaisusta. Tavoitteena on kehittää ongelmaan ratkaisu, tai nykyisestä ratkaisusta vähän parempi vaihtoehto. WISH-lähestymistavalla saat aikaan hyviä, pieniä parannuksia. Jos olet hakemassa radikaalimpia ideoita, unohda nykytila ja realismi hetkeksi. Lähde liikkeelle toiveista – millainen olisi ideaaliratkaisu, jos et joutuisi välittämään mistään rajoitteista. Raha ei olisi este, eikä aika tai osaaminen. Painovoima olisi peruutettu eikä valon nopeuskaan enää rajoitettu. Kun saat koottua tällaisia idealistisia toiveita, jatka ideoinnilla. Miten voisit kehittää ideaaliratkaisun, tai ainakin melkein ideaaliratkaisun? Tällä WISH-menetelmällä pääset irti tämän hetken ratkaisuista radikaalimpiin ideoihin.
9. Sido jaettavat bonukset innovatiivisuuteen
Ideatoiminnan aktiivisuutta ja innovatiivisuutta voidaan käyttää bonuksia määräävinä mittareina. Pipelife Finland aloitti innovaatiokulttuurin kehittämisen käynnistämällä oivallustoiminnan. Ensimmäisenä vuonna 75% prosenttia bonuksista sidottiin siihen, että henkilöstö aloitti systemaattisesti innovoimaan ja kehittämään organisaation toimintaa parantavia uudistuksia. Määrälliset mittarit antoivat selkeän tavoitteen henkilöstölle ja ruokkivat innovaatiokulttuuria uudelle tasolle.
Vinkit ovat poimintoja blogisarjastamme ”365 tapaa kehittää innovaatiokulttuuria”.