insights
Näin viestintä tukee innovaatio- johtamista
Viestintä on tärkeä tekijä organisaation innovaatiokyvykkyydelle, ja taitava johtaja osaa hyödyntää sitä innovaatiotoiminnassa onnistumiseksi. Viestinnällä voidaan saavuttaa monenlaisia tavoitteita: se tukee verkostoitumista ja osallistamista sekä mahdollistaa strategisen suunnan luomisen ja tien näyttämisen. Viestintää tarvitaan muutoksen toteuttamiseen ja viestimällä innovatiivisuudesta vahvistetaan identiteettiä. Esittelen tässä blogissa nämä neljä innovaatiojohtamista tukevaa kulmakiveä ja jaan vinkkejä siihen, miten voit tukea innovaatiojohtamista viestinnällä.
Neljä kulmakiveä
1. Mahdollista vuorovaikutustilanteet ja osallista
Verkostojen ja yhteistyön rakentaminen edellyttää mitä suurimmassa määrin viestintää. Jotta johtaja voi rakentaa relevantteja innovaatioita, hänen on paitsi pystyttävä keräämään yhteen olennaiset toimijat myös luomaan hyviä vuorovaikutustilanteita, joissa osallistujat kokevat tulleensa kuulluksi.
Rakenna yhteistyötä yli sektori- ja toimialarajojen. Monimutkaisten ongelmien ratkaisu edellyttää yhteistyötä kaikkien ratkaisun luomiseen ja toteuttamiseen tarvittavien tahojen kanssa. Kutsu siis jo innovaatioprosessin alkuvaiheessa mukaan laajalti erilaisia kumppaneita, myös yli sektori- ja toimialarajojen. Näin pystyt keräämään tietoa ja ideoita laajalti, rakentamaan yhteistyöverkostoja sekä ottamaan huomioon innovaation seuraukset yhteiskunnalle.
Osallista asiakkaat, henkilöstö ja kumppanit. Arvokkaimmat innovaatiot ottavat huomioon kaikkien sidosryhmien tarpeet ja tuottavat arvoa paitsi asiakkaalle myös tuotteen tai palvelun tuottajille. Vaikka asiakkaan tarve onkin aina lähtökohta kaikelle innovoinnille, kuuntele myös henkilöstöä ja yhteistyökumppaneita – se lisää heidän motivaatiotaan. Kun motivaatio on kohdillaan, onnistutte tuottamaan asiakkaalle luvatut asiat parhaalla mahdollisella tavalla.
2. Rakenna näkemyksellistä johtajuutta ja viesti ratkaisuista
Menestykselliset innovaatiot edellyttävät strategisen suunnan valintaa, joka vaatii monipuolisen tiedon hyödyntämistä ja dialogia tavoitteista. Taitava johtaja osaa johdattaa sidosryhmät yhteiseen näkemykseen ratkaisusta, jolla ongelma halutaan voittaa.
Muodosta keskustelun kautta yhteinen näkemys ratkaisusta. Pohjaksi tarvitset tietoa muutostarpeista, nykyisen toimintamallin toimivuudesta ja sidosryhmien toiveista. Peilaa näitä kaikkia toimijan tai verkoston toimintastrategiaan ja pohdi, mitä asiakkaalle halutaan tuottaa. Tämä auttaa sinua kirkastamaan fokuksen ja tavoitteet sekä luomaan onnistumisen edellytykset.
Viesti innovaation strategisesta luonteesta kaikille sidosryhmille. Innovaatioprosessissa on tärkeää viestiä kaikille sidosryhmille, miten innovaatio auttaa saavuttamaan organisaation strategiset tavoitteet ja vision paremmasta maailmasta tai organisaation paikasta siinä. Esittele myös yhdessä ideoidun innovaation rooli osana organisaation tai verkoston strategian esillepanoa. Organisaation tai verkoston suunnitelman ja tavoitteiden avaaminen luo luottamusta ja uskottavuutta.
3. Avaa muutosmatkan syitä ja seurauksia
Innovaation käyttöönotossa on kyse muutoksesta: toimintatavat ja toiminnan kohde muuttuvat. Se vaatii uuden oppimista, jolloin muutosjohtaminen ja -viestintä astuvat kuvaan.
Auta luomaan yhteinen ymmärrys tarvittavista muutoksista. Jotta muutos saadaan aikaan, tarvitaan ymmärrystä siitä, minkä tulee muuttua ja millä tavalla. Johtajan on tärkeä osata johdattaa innovaatioprosessiin osallistujat yhteiseen näkemykseen tästä muutosvisiosta sekä siitä, miten tarvittava muutos saada aikaan.
Innosta viemään muutos käytäntöön. Viesti aktiivisesti kaikille sidosryhmille innovaation tuottamasta lisäarvosta ja innovaation vaatimasta muutoksesta. Ota muutoksen suunnitteluun mukaan ne henkilöt, joita muutos koskettaa – se lisää heidän motivaatiotaan ja sitoutumistaan. Myös sankareiden esiin nosto ja välietappien kuvaaminen innostaa jatkamaan ja tarinallistaa muutoksen. Kun innovaatioiden arvostus ja muutoksen jatkuvuus otetaan osaksi organisaatiokulttuuria, luot myös innovaatiokyvykkyyttä pidemmällä aikavälillä.
4. Vahvista organisaation brändimielikuvaa ja viesti innovatiivisuudesta
Viestinnällä voidaan vahvistaa sidosryhmien mielikuvaa toimijasta innovatiivisena organisaationa. Samalla vahvistuu organisaation verkostorooli ja käsitys henkilöstön innovointikyvystä.
Ota innovatiivisuus osaksi organisaation identiteettiä ja viesti siitä. Kun rakennat määrätietoisesti kuvaa organisaatiosta innovatiivisena toimijana, voit vaikuttaa siihen, mitä muut ajattelevat siitä ja sen toiminnasta. Innovatiivisuudesta viestiminen lisää vetovoimaa hakeutua organisaationne asiakkaaksi, työntekijäksi tai kumppaniksi. Muista kuitenkin, että maine perustuu kokemukseen yhteistyöstä organisaation kanssa, joten sanojen lisäksi tarvitaan tekoja.
Haluatko jutella lisää innovaatiojohtamisesta? Ota yhteyttä ja jatketaan keskustelua.