…ja innovaattoreina –
Kokeiluissa kehittäminen tapahtuu yhdessä palvelun käyttäjien kanssa!
Kokeilevan kehittämisen tavoitteena on päästä nopeasti kiinni suoraan asiakasrajapintaan – tilanteisiin, joissa käyttäjille voidaan tuottaa aito kokemus palvelun käyttämisestä. Käyttäjien osallistamisessa on monia iteratiivisia kierroksia kehittämisprojektin aikana. Idean kokeileminen jo raakileena aidossa käyttöympäristössä on usein haastavin vaihe. Vaatii innovatiivisuutta löytää mahdollisimman konkreettinen, yksinkertainen, nopea ja kustannustehokas tapa kokeilla idean toimivuutta käyttäjien kanssa.
Kokeiluissa tavoitellaan mahdollisimman aitoa käyttökokemusta. Kohderyhmän pitää mahdollisimman hyvin edustaa palvelun todellisia käyttäjiä luotettavan palautteen saamiseksi. Kokeiluympäristön tulee puolestaan vastata todellista käyttötilannetta aidon palvelukokemuksen luomiseksi. Palveluaihio on pystyttävä konkretisoimaan, jotta käyttäjät ymmärtävät palvelun ominaisuudet – mitä konkreettisempi, sitä parempi. Kokeiluun osallistuvalla henkilöllä on monta roolia. Hän on palveluaihion kokeilija, palautteen antaja ja myös kehittäjä, joka oman käyttökokemuksensa pohjalta jakaa kehitysideoitaan.
Kokeilutilanteesta on saatava kaikki hyöty irti. Käyttökokemuksen monipuolinen dokumentointi on avainasemassa. Tilannetta pitää tehokkaasti havainnoida, käyttäjiä haastatella ja osallistaa kokeilija palvelun kehittämiseen. Kokeilevan kehittäjän on pystyttävä sisäistämään palvelukokemus sekä ”asiakkaan housuissa” että ”asiakkaan pään sisällä”.
Kokeilevaa kehittämistä organisaatioosi!
Paraskaan suunnitelma ei ratkaise epävarmuuksia ja vie kehittämisprosessia eteenpäin yhtä tehokkaasti kuin huolellisesti suunniteltu kokeilu. Kysy kokeilevan kehittämisen prosesseista, käytännön työkaluista ja valmennuksista!
Blogin on kirjoittanut Innotiimi-ICG:n entinen konsultti Jarno Poskela. Haluatko kuulla lisää aiheesta? Chat-palvelumme auttaa 9-17 ja ohjaa sinut oikealle konsultillemme.