…ainakin pariksi tunniksi – 365 tapaa kehittää innovaatiokulttuuria
Tämä on Innotiimi-ICG:n blogisarja 365 tapaa kehittää innovaatiokulttuuria. Esitämme joka viikko seitsemän konkreettista keinoa innovaatiokulttuurin parantamiseksi. Tässä osa 39/52 – keinot 267-273. Mikä on sinun keinosi jatkaa tätä listaa?
267 Rauhoita ideointiajat – sulje puhelin ja sähköposti pariksi tunniksi
Tämä on vanha vinkki. Se on esitetty monta kertaa, monesta tuutista. Silti suurin osa meistä ei tätä oivallista ja yksinkertaista vinkkiä noudata. Vinkki on lyhyt. Sulje puhelin ja sähköposti pariksi tunniksi. Silloin saat itsellesi rauhallisen hetken ideointiin tai johonkin muuhun keskittymistä ja luovuutta vaativaan työhön.
268 Keskustele tiimisi kanssa siitä, mikä on tärkeää – näin he osaavat tehdä päätöksiä ja kehittää asioita itsenäisesti
Matala organisaato, oma-aloitteisuus, itsenäinen päätöksenteko ja työntekijälähtöinen kehittäminen – nämä taitavat olla kuuminta hottia johtamisen ja organisoinnin markkinoilla. Monessa paikassa näihin työelämän uusiin normaaleihin on siirrytty kertasanomisella. Aina tulokset eivät häikäise, eikä henkilöstö voimaannu ja saavuta työn imua pelkästään sillä, että pomo yhtenä päivänä ilmoittaa organisaation siirtyvän itseohjautuvuuteen. Yksi juttu, joka ainakin täytyy hoitaa kuntoon, on tärkeistä asioista keskusteleminen. Varmista, että työntekijä tietävät, mitkä asiat ovat tärkeitä, jos haluat, että he ryhtyvät oma-aloitteiseen ja itsenäiseen kehittämiseen ja päätöksentekoon. Jos tavoitteet ja tärkeät asiat ovat epäselviä, ei niiden pohjalta voi myöskään tehdä päätöksiä – ja silloin joutuu aina kysymään ja etsimään päätöksiä pomoilta.
269 Käy havainnoimassa asiakkaittesi arkea – saat selville heidän tarpeensa kehitystyösi pohjaksi
Tuotteiden ja palveluiden kehittämisessä lähdetään usein liikkeelle ideasta tai teknologiasta, silloinkin kun kehittämistä tehdään yhdessä asiakkaan kanssa. Ratkaisuja kehitetään teknologialähtöisesti, mutta mukavasti asiakkaiden tarpeisiin. Samalla kuitenkin puhutaan, että asiakkaat eivät usein osaa kertoa suoraan, mitä tarvitsevat. Näin perustellaan sitä, että ei juuri kysellä asiakkaiden tarpeita, vaan kehitetään asioita omien ideoiden ja teknologioiden pohjalta. Tässä unohtuu usein se, että ei kehittäjäkään osaa suoraan kertoa asiakkaiden tarpeita. Jollakin tavalla ne tarpeet pitää kaivaa esille. Havainnointi on yksi tehokas, joskin työläs tapa koota tietoa kehitystyön pohjalle. Havainnointi on keino, jolla saat selville, mitä asiakkaasi tekevät, ja missä voisit heitä auttaa. Samalla voit oivaltaa, mitä uutta voisit asiakkaittesi elämään tuoda.
270 Pura hierarkia kokouksistasi – saat kaikkien aivot mukaan työskentelyyn
Iso ongelma palavereissa on se, että niissä pääsee aika helpolla. Ei tarvitse ajatella tai osallistua, kun pomo paukuttaa asialistan läpi, ja puhuu kolme neljäsosaa kokouksesta. Syitä tähän on varmasti useita. Yksi on hierarkia, jonka me kaikki tuomme mukanamme kokouksiin. Pomo on pomo kokouksessakin. Me muut emme osallistu ilman, että pomo sitä erikseen pyytää ja kysyy mielipiteitä. Poista hierarkia palaveristasi, tässä pari keinoa. Ota käyttöön kiertävä puheenjohtajuus – silloin pomo ei ole aina paukuttamassa kokousta läpi omaan tahtiinsa. Anna konkreettisia valmistautumistehtäviä, ja edellytä niiden huolellinen tekeminen. Silloin voit käsitellä niiden tuloksia yhdessä kaikkien kanssa. Antakaa pomolle tehtäviä kokouksessa, ei aina toisinpäin. Käytä osallistavia fasilitoinnin menetelmiä ihan tavallisissakin kokouksissa. Konsteja on monia.
271 Hyödynnä palvelutuotannon arkiset ongelmat luovien ratkaisujen kehittämiseen
Palvelun tuottaminen ja palvelutilanteen hallinta vaatii luovuutta ja ongelmanratkaisukykyä. Sen sijaan, että antaisit itsesi ja muiden paiskoa töitä päivä toisen jälkeen ja ratkoa toistuvia ongelmia uudelleen ja uudelleen, käytä nuo ongelmat uusien ja luovien ratkaisujen kehittämiseen. Kokoa säännöllisesti arjen palvelutilanteissa esille tulevat ongelmat, ja niiden ratkaisut uusien, luovien ratkaisujen ja palveluiden raaka-aineiksi. Luo niiden avulla palveluorganisaatiosi kanssa uutta.
272 Aloita palaveri videolla
Tulevatko palaveeraajat myöhässä? Onko palaverin aloitus aina samanlainen, virallinen nuijan kopautus? Tee palaverin alusta hyvä kokemus osallistujille, ja näytä hyvä video ajattelun avaamiseksi. Samalla ne, jotka tulevat pari minuuttia myöhässä eivät sotke palaverin juoksutusta. Tässä muutama ehdotus:
Where do good ideas come from – Steven Johnson
RSA ANIMATE: Drive: The surprising truth about what motivates us
Kokeileva kehittäminen – Innotiimi-ICG
273 Pidä rotaatio-päivä – projektin jäsenet vaihtavat rooleja ja tehtäviä päiväksi
Roolien ja tehtävien kierrättäminen projektissa tai tiimissä antaa porukalle paljon. Siinä oppii tekemään erilaisia asioita. Siinä oppii arvostamaan toisten osaamista. Siinä huomaa kehityskohteita omassa ja toisten työssä. Pidä siis rotaatio-päivä, kehitä tiimisi osaamista ja keskinäistä arvostusta. Ne ovat myös innovaatiokulttuurin rakennuspalikoita.
Mikä on vinkkisi innovaatiokulttuurin kehittämiseen?
Haluaisimme kuulla kokemuksiasi käytännön keinoista innovaatiokulttuurin kehittämiseksi. Osallistu keskusteluun LinkedIn-ryhmässä Innovaatiot ja kehitystoiminta | Parhaat käytännöt | Suomi. Ryhmä on avoin, osallistu rohkeasti. Kokoamme ajoittain keskustelussa esitetyistä ideoista yhteenvedon blogisarjaan.
Vuoden mittaisen blogisarjamme päätyttyä koostamme ekirjan innovaatiokulttuurin kehittämisestä.