Organisaatioiden toiminta-alueet muistuttavat yhä enemmän Stanley Mc Chrystalin Team of Teams -kirjan kuvausta sotilaiden arjesta: sissit toimivat arvaamattomasti ja tekevät yksittäisiä iskuja samalla, kun sotilasosastot odottavat vielä lähtötelineissään.
Liiketoiminnassa on aiempaan verrattuna enemmän voimakkaita muutoksia, ennustamattomuutta ja epävakautta. Herää kysymys, missä toimintaympäristössä räjähtää seuraavaksi?
Johtoryhmät koostuvat tyypillisesti päätoimintojen eli myynnin, tuotannon, talouden, henkilöstöhallinnon ja tuotekehityksen edustajista sekä toimitusjohtajasta. Jokaisella edustajalla on oma vastuualueensa, jonka prosessien vakioimiseen he ovat käyttäneet aikaa, kokemusta ja energiaa. Näin omaa vastuualuetta kohtaan syntyy hallinnan ja omistajuuden tunne.
Muuttuvassa maailmassa ei enää pärjää pitämällä tiukasti kiinni ”omasta” ja poteroitumalla siiloihin. Erilaiset ulkoiset voimat, tapahtumat ja markkinamuuttujat toimivat pienien sissiosastojen lailla ja haastavat jähmeät sekä hierarkkiset toimintamallit. Joustavuuden puuttuminen hidastaa reagointia sekä selviytymiskykyä yllättävistä tapahtumista. Johtoryhmät tarvitsevat näitä molempia ominaisuuksia jo tänään, mutta erityisesti tulevaisuudessa.
Tilalle johtotiimit
Johtotiiminä toimiminen on johtamisen innovaatio, jota pitää hyödyntää laajemmin. Se poikkeaa johtoryhmästä muun muassa sillä, että se pystyy kirkastamaan perustehtävänsä eli organisaation arvonluonnin tiimimäisin ja ketterin perusperiaattein. Tiimitoiminnan taustalla on vahva keskinäinen tiedonvaihto ja arvostus sekä yhteinen vastuu operaatioista ja niiden onnistumisesta.
Tiimimäisyys näkyy kulttuurina, jossa toimintavoissa on kaksi vahvaa prosessia: johtotiimi johtaa organisaation kehittämistä sekä kehittää sen johtamista. Johtotiimi toimii kuin jääkiekkokentällinen, jonka arvo on enemmän kuin yksittäisten pelaajien summa. Kaikki puhaltavat yhteen hiileen ja tekevät töitä toisten onnistumiseksi.
Johtamisen rooleja muuttamalla yksittäisten henkilöiden vahvaa päätösvaltaa kevennetään ja koko organisaation tueksi tarjotaan johtamispalveluita. Näin olemassa olevaa arvokasta tietoa ja asiantuntemusta voidaan johtaa yhteisen edun edistämiseksi. Monissa organisaatioista on jo näyttöä siitä, että tulokset, asiakastyytyväisyys ja yhteisöllisyys kehittyvät, kun ihmiset kokevat tekevänsä itselleen merkityksellistä työtä.
2020-luvulla hyödynnetään johtamispoolia
Toinen esimerkki uudesta johtamisen innovaatiosta on johtotiimin organisoima johtamispooli. Sen kautta tiimit pääsevät itse valitsemaan johtajia projekteihinsa. Kun projekti on saatu päätökseen, johtaja vapautetaan muihin tehtäviin. Tässä innovaatiossa tiimit ovat johtamispalveluiden asiakkaita, jotka valitsevat omiin tarpeisiinsa ja haasteisiinsa parhaiten vastaavat resurssit.
Johtamiseen tarvitaan uusia innovaatioita, jotta organisaatiot pystyvät kääntämään digitalisaation ja työnmurroksen vyörynä tuomat muutokset hyödykseen. Huomisen johtaminen päästää irti tiukoista organisaatiorajoista ja lukituista titteleistä ja sen sijaan suuntaa katseensa ketterään ja innovatiiviseen toimintatapaan.