Mittaa innovaatiokulttuurin nykytila! – 365 tapaa kehittää innovaatiokulttuuria
Tämä on Innotiimi-ICG:n blogisarja 365 tapaa kehittää innovaatiokulttuuria. Esitämme joka viikko seitsemän konkreettista keinoa innovaatiokulttuurin parantamiseksi. Tässä osa 34/52 – keinot 232-238. Mikä on sinun keinosi jatkaa tätä listaa?
232 Tarvitseeko organisaatiosi bensaa vai saattohoitoa? Mittaa innovaatiokulttuurin nykytila!
Sitä saat mitä mittaat, on vanha viisaus ja pätee myös innovaatiokulttuurin kehittämiseen. Monet organisaatiot ajattelevat innovaatiokulttuurin olevan asiana kuin liukas saippua – siitä on vaikea saada otetta ja jos sitä työntää väärään paikkaan se saattaa kirvellä inhottavasti. Innovaatiokulttuuri voidaan kuitenkin tehdä selkeästi ymmärrettäväksi huolella mietityn mittauksen avulla. Mittaamisen avulla saadaan innovaatiokulttuurin laadulliset osatekijät läpinäkyväksi, systemaattisen kehittämisen kohteeksi ja säännöllisesti seurattavaksi. Yksi tehokas työkalu tähän tarpeeseen on Dolphin Index -mittaus. Ala siis mittaamaan organisaatiosi innovaatiokulttuuria säännöllisesti. Silloin tiedät, tarvitseeko organisaatiosi bensaa, jolla ruokkia kehitystoimintaa vai onko peli jo menetetty ja on saattohoidon vuoro.
233 Kokeile 365 ideointia!
Innovatiivisen kulttuurin synnyttämiseksi tarvitaan tehokkaita menetelmiä. Ei riitä, että saadaan kerättyä sopiva porukka haasteen ympärille, vaan tarvitaan myös tehokkaita menetelmiä, jotta arjen kiireen keskellä saadaan nopeasti innovatiivisia ratkaisuja. Numeroiden 365 taakse kätkeytyy seuraava logiikka: 3 ideaa, 6 henkeä ja 5 minuuttia. Toimi siis seuraavasti. Anna jokaiselle 6 hengelle ideointipaperi ja pyydä heitä synnyttämään 3 kehitysideaa annettuun haasteeseen seuraavan 5 min aikana. Kierrätä ideapaperit henkilöltä toiselle pyydä heitä kirjaamaan 3 uutta kehitysideaa vanhojen jatkoksi jälleen 5 min aikana. Toista tarvittaessa kierros vielä 1-2 kertaa samalla tavalla. Lopputuloksena saat kymmeniä hyvin dokumentoituja ideoita, joiden pohjalta voitte miettiä konkreettisia toimenpiteitä haasteen ratkaisemiseksi.
234 Käytä Head-heart-hands!
Iso osa organisaation yhteisestä kehittämistoiminnasta tapahtuu erilaisissa palavereissa ja työpajoissa. Jotta saisit näistä kaiken hyödyn irti ja asiat etenemään tehokkaasti, muista tämä fasilitaattorin kultainen ohje. Pidä huoli, että käsiteltävää asiaa käsitellään näistä kolmesta näkökulmasta. Haaste pitää saada asiasisällön (head) näkökulmasta oikein, pitää pystyä löytämään huippuratkaisuja. Pidä myös huoli, että osallistujien tunteet (heart) eli fiilikset, huolet ja toiveet tulevat käsiteltyä. Älä myöskään unohda toimenpiteitä (hands) ja niiden vastuuttamista, jotta asia etenee myös työpajan jälkeen.
235 Ota kehitysrahat pois!
Haluaisitko kokeilla jotakin radikaalia innovaatiokulttuurin edistämiseksi – ota kehitysrahat pois tai ainakin puolet niistä! Liika raha pulskistaa ja laiskistaa. Ota siis rahat pois ja yritä tätä kautta luoda yrittäjämäistä pakkoa ja kiirettä. Laita kehitysorganisaatiosi työskentelemään kuin aloitteleva yrittäjä, joka kaapii resursseja (osaamista ja pääomaa) sieltä mistä sitä sattuu löytämään ja on valmis antamaan kaikkensa projektin etenemisen varmistamiseksi. Pidä kuitenkin huoli siitä, että kun homma lähtee lentoon, niin kaikki tekijät pääsevät hyötymään yrityksen menestymisestä.
236 Onko motivaatio hukassa? Tee Minä ja Työni -analyysi
Jos työmotivaatio on hukassa, niin organisaation uudistaminen tai innovointi on tuskin kenelläkään päällimmäisenä mielessä. Innovaatiokulttuurin kehittämisen lähtökohtana ovat tyytyväiset työntekijät, joiden perusmotivaatio on riittävällä tasolla. Yksi tapa tarkastella motivaatiotekijöitä yksilö- ja tiimitasolla on Innotiimin kehittämä Minä ja Työni -analyysi. Analyysi paljastaa kunkin yksilön (tai tiimin) tärkeimmät tehtävät sekä osaamistason ja motivaatiotason näihin tehtäviin liittyen. Kun nämä asiat on saatu tehtyä läpinäkyväksi, on kehittämisen vuoro – ”pakkopullilta” tuntuvista töistä voi yrittää päästä eroon, joihinkin tehtäviin voi löytää täysin uusia ”drivereita”, ja tehtävien vaihdolla voi saada tiimiläiset paremmin pelaamaan omilla vahvuus- ja mukavuusalueillaan.
237 Hanki 10X uutta asiakasta joka vuosi!
Onko organisaatiosi aidosti asiakaslähtöinen? Onko asiakas ”kuningas”, jonka toiveet ohjaavat organisaation kehittämistä? Jos vastaus näihin kysymyksiin on kyllä, voi organisaation uudistumiskyvyn kehittäminen olla melko suoraviivaista. Riittää, että pidät huolen siitä, että organisaatiollesi tulee jatkuvasti uusia asiakkaita, olkoonpa se 10, 20 tai 100 kappaletta vuodessa. Uusi asiakas tuo aina vähän uudenlaisia tarpeita. Jos asiakkaita todella kuunnellaan ja halutaan palvella, ei organisaatio voi levätä laakereillaan. Sen on pakko uudistua ja kehittää toimintaansa jatkuvasti.
238 Valmistaudu tulevaisuuteen skenaariotyöskentelyn avulla
Paras tapa voittaa kilpailu on ottaa varaslähtö kehittämisessä ja jättää kilpailijat lähtötelineisiin. Tarvitaan systemaattista ennakointityötä tulevaisuuden liiketoimintaympäristön ymmärtämiseksi. Mitä paremmin tulevaisuuden mahdollisuuksia pystytään visualisoimaan, sitä valmiimpi organisaatio on luopumaan vanhasta ja antamaan mahdollisuuksia uusien ratkaisujen kehittämiseen. Skenaariotyöskentely on yksi keskeinen ennakoinnin lähestymistapa. Skenaariot ovat vaihtoehtoisia kuvauksia tulevaisuudesta ja niihin johtavista tapahtumasarjoista, joiden avulla tulevaisuuden mahdollisia kehityssuuntia pyritään ymmärtämään. Ne eivät ole arvauksia vaan faktoihin ja asiantuntijanäkemyksiin pohjautuvia tarinoita.
Mikä on vinkkisi innovaatiokulttuurin kehittämiseen?
Haluaisimme kuulla kokemuksiasi käytännön keinoista innovaatiokulttuurin kehittämiseksi. Osallistu keskusteluun LinkedIn-ryhmässä Innovaatiot ja kehitystoiminta | Parhaat käytännöt | Suomi. Ryhmä on avoin, osallistu rohkeasti. Kokoamme ajoittain keskustelussa esitetyistä ideoista yhteenvedon blogisarjaan.
Vuoden mittaisen blogisarjamme päätyttyä koostamme ekirjan innovaatiokulttuurin kehittämisestä.
Blogin on kirjoittanut Innotiimi-ICG:n entinen konsultti Jarno Poskela. Haluatko kuulla lisää aiheesta? Chat-palvelumme auttaa 9-17 ja ohjaa sinut oikealle konsultillemme.