Tämä on Innotiimi-ICG:n blogisarja 365 tapaa kehittää innovaatiokulttuuria. Esitämme joka viikko seitsemän konkreettista keinoa innovaatiokulttuurin parantamiseksi. Tässä osa 45/52 – keinot 309-315. Mikä on sinun keinosi jatkaa tätä listaa?
309 Varmista psykologinen turvallisuus kehitystiimeissä
Muutamia vuosia sitten Google käynnisti projekti Aristotleksen selvittääkseen mistä huipputiimit ovat tehty. Perusteellisen selvityksen jälkeen yhdeksi keskeisimmistä tekijöistä nousi psykologinen turvallisuus. Psykologinen turvallisuus tarkoittaa tilannetta, jossa tiimin jäsenet kunnioittavat toisiaan ja toistensa osaamista sekä suhtautuvat toisiinsa myönteisesti. Tiimin jäsenet kokevat turvalliseksi olla oma itsensä, tuoda esiin mielipiteensä ja kertoa ideoistansa. Mahdolliset virheet tai epäonnistumiset eivät johda syyttelyyn, nolaamisen tai rankaisuun. Psykologisella turvallisuudella on suora yhteys tiimin innovatiivisuuteen ja kykyyn ratkaista käytännön ongelmia.
Psykologisen turvallisuuden kehittämistä voi lähestyä monesta näkökulmasta. Esimies luo omaan tiiminsä ”mikrokulttuurin” omalla toiminnallaan ja esimerkillään – tämä voi synnyttää tai tuhota turvallisuuden tunteen. Ihmisten luontaisen erilaisuuden ymmärtäminen, hyväksyminen ja tietoinen hyödyntäminen on toinen tie tiimin sisäisen turvallisuudentunteen lisäämiseen. Tiimin sisäistä dynamiikkaa pitää myös tietoisesti kehittää. Yhteinen syvällinen näkemys tiimin toiminnan tarkoituksesta, yhdessä työstetyt ja jaetut tavoitteet, määritellyt ja sisäistetyt pelisäännöt, ja vääränlaiseen toimintaan puutuminen ovat kaikki keinoja edistää turvallisuuden tunnetta.
310 Tunnista liiketoimintamalliansa – älä hio radikaaleja ideoita inkrementaaleiksi
Jokaiselta yritykseltä pitää löytyä toimiva liiketoimintamalli – ainutlaatuinen resepti kannattavan liiketoiminnan pyörittämiseksi. Radikaaleille ideoille se muuttuu kuitenkin ansaksi, kun kaikki ideat yritetään pakottaa toimimaan saman vakiintuneen liiketoimintamallin mukaisesti. Tyypillinen ilmiö on radikaalien ratkaisujen inkrementalisoituminen, kun niitä istutetaan nykyiseen liiketoimintamalliin ja niiden särmät hioutuvat pois. Olen viime vuosina myös todistanut kuinka useat tuotelähtöiset teollisuusyritykset ovat etsineet tietä ratkaisutoimittajiksi palveluiden avulla. Lupaavien radikaalien palveluideoiden matka on kuitenkin pysähtynyt, kun niitä on yritetty istuttaa tuotelähtöisen liiketoimintamallin sisään.
Radikaali innovaatio voi monesti syntyä myös yksinkertaisemman teknologisen tuoteratkaisun ympärille, kun asiakasarvon tuottaminen, palveluliiketoiminta tai asiakaskanavat mietitään uusiksi. Liika tuotekeskeisyys, liian nopeat tuottovaatimukset tai haluttomuus tutkia uusia liiketoiminta-alueita johtavat helposti kehitysputkeen, joka sisältää vain kilpailijoita peesaavia olemassa olevia ratkaisuja. Radikaaleja innovaatiota tavoitteleva yritys panostaa innovatiivisuuteen ja osaamiseen myös liiketoimintamallien kehittämisessä. Mitä enemmän liiketoimintamalleissa on tilaa uusille ajatuksille ja kokeiluille, sitä paremmin organisaation innovaatiokulttuuri tyypillisesti voi. Lue lisää, mitä muut innovaatioansat ovat.
311 Mittaa innovaatioprosessin läpimenoaikaa
Organisaation toiminnan lisäarvo synnytetään prosesseissa ja innovaatioprosessi konkretisoi toiminnan lopputuloksen tuote- ja palvelukehityksen näkökulmasta. Mittaaminen on konkreettinen tapa keskittää henkilöstön huomio organisaation kilpailukyvyn kannalta keskeisiin tekijöihin. Mittaustulosten kommunikointi ja esillä pitäminen viestittää asian tärkeydestä ja pitää asian ihmisten mielissä arjen kiireiden keskellä.
Ala siis mittaamaan innovaatioprosessin suorituskykyä ja ruoki sitä kautta organisaatiosi innovaatiokulttuuria. Yksi tyypillisimmistä käytetyistä mittareista on läpimenoaika. Kehitysaika ideasta markkinalanseeraukseen tai innovaatioprosessin eri osien (front-end, kehitysprojektin toteutus, kaupallistaminen) virtausnopeus kertovat kuinka tehokkaasti prosessi synnyttää haluttuja tuotoksia. Tänä päivänä myös joustavuus on kilpailukyvyn avaintekijöitä. Kannattaisiko organisaatiosi myös mitata, kauanko kestää tuote- tai palvelumuutoksen kehittäminen havaitusta tarpeesta verfioituun lopputulokseen?
312 Otan Kanban-taulu käyttöön innovaatiokulttuurin kehittämisessä
Innovaatiokulttuuria voi kehittää pienillä ja isoilla asioilla. Tässäkin blogisarjassa erilaisia vaihtoehtoja on kuvattu jo 311 kappaletta. Tehoa innovaatiokulttuurin kehittämiseen voit lisätä hyödyntämällä Kanban-taulua tekemään tästä kehittämisestä läpinäkyvää. Kirjaa backlogiin ylös kaikki organisaatiollesi sopivat innovaatiokulttuurin kehittämisen keinot. Kerää organisaatioistasi innokkaita kokeiluryhmiä ja anna heille mahdollisuus valita heitä kiinnostavat kehittämishankkeet. Seuraa käynnissä olevia hankkeita to-do sarakkeessa ja viesti saatuja tuloksia kokeiluista, jotka ovat saaneet done-statuksen. Hyödynnä sähköistä Kanban-taulua, jonka avulla organisaatiolle on mahdollista antaa kokonaisnäkymä esim. Intranetissa ja jota voidaan käyttää aktiivisen viestinnän välineenä ajasta ja paikasta riippumatta. Katso lisävinkkejä Kanban-taulun ja -logiikan hyödyntämiseen.
313 Pyydä apua kehittämistukien järjestämiseen
Olisiko haaveissa isompi innovaatiotoiminnan transfromaatio-ohjelma, mutta budjetissa on narut liian tiukalla? Suomessa on hyvin toimiva rahoitusjärjestelmä tukea yrityksiä, jotka haluavat toisissaan kehittää innovaatioita ja uudista organisaatiotaan. Parin vuoden mittainen kehitysohjelma innovaatiotoiminnan uudistamiseen antaa myös mahdollisuuden muuttaa organisaation kulttuuria innovatiivisempaan suuntaan, pysyvästi. Tällaisen rahoituksen hakeminen voi olla myös vaivatonta ja helppoa – tähänkin toimintaan on siihen erikoistuneita palveluntarjoajia.
Yksi esimerkki tällaisista palveluntarjoajista on Innovation Manager, joka on menestyksellisesti auttanut useita organisaatiota rahoituksen järjestämisessä. Mahdollisia tukivaihtoehtoja on useita, Business Finlandin rahoituksesta EU:n tarjoamiin eri rahoitusinstrumentteihin, tai tukimuotoisesta rahoituksesta eritasoisiin lainajärjestelyihin. Olisiko nyt aika soittaa palveluntarjoajalle ja miettiä isompaa kehittämisohjelmaa organisaation innovaatiotoiminnan ja uudistumiskyvyn kehittämiseen?
314 Siirrä resurssien käyttöä projekteista innovaatioprosessin alkupäähän
Innovaatiokulttuurin rakentuu innovatiivisen tekemisen kautta – keskittymällä uusien ratkaisujen, tuotteiden ja palveluiden kehittämiseen. Isoin tarve luovuudelle ja innovatiivisuudelle on innovaatioprosessin alkupäässä – miten synnyttää ylivertainen ja erottuva asiakkaiden tarpeet täyttävä ratkaisu? A. T. Kearney selvitti muutamia vuosia takaperin laajassa kansainvälisessä tutkimuksessa (260 globaalisti toimivaa teollisuusyritystä), miten yritysten käyttämät resurssit jakaantuvat kehitysprosessin eri vaiheissa (alkupää, kehitysprojektit, implementointi/ kaupallistaminen). Yksi merkittävä löydös oli, että taloudellisesti menestyvät ja innovatiiviset yritykset käyttivät innovaatioprosessin alkupäässä suhteessa kolme kertaa enemmän resursseja verrattuna tutkitun yritysjoukon heikoimpaan kolmannekseen. Miten resurssien käyttö jakaantuu sinun yrityksessäsi – olisiko resurssien käyttöä syytä miettiä uudelleen?
315 Unohda KPI:t – ota tilalle OKR:t
Innovaatiokulttuurin systemaattinen kehittäminen vaatii kehittämistoimenpiteiden mittaamista. On pystyttävä osoittamaan, että valitut toimenpiteet on saatettu maaliin ja että näistä on syntynyt myös haluttuja tuloksia. Intelillä syntynyt ja Googlen tunnetuksi tekemä OKR-malli (Objectives and Key Results) on ketterän organisaation suorituskyvynjohtamisen malli. Aikaan sidottujen kehittämistavoitteiden ja avaintulosten määrittely tekee organisaation muutosohjelmista läpinäkyvää, nopeasyklistä ja tavoitteellista toimintaa. Se tekee kehittämistoiminnasta myös ketterää ja mahdollistaa nopean reagoinnin muuttuvaan toimintaympäristöön. Mitä jos kokeilisit innovaatiokulttuurin kehittämisohjelman ohjaamista OKR-mallin avulla? Lue tiivistetty kuvaus, mitä on OKR ja mitä hyötyä siitä on?
Blogin on kirjoittanut Innotiimi-ICG:n entinen konsultti Jarno Poskela. Haluatko kuulla lisää aiheesta? Chat-palvelumme auttaa 9-17 ja ohjaa sinut oikealle konsultillemme.