Vastuullinen johtaminen on vuorovaikutusta
Vuorovaikutus henkilöstön kanssa mahdollistaa merkityksellisyyden rakentamisen työpaikalla. Kun päämääristä keskustellaan ja ratkaisuja luodaan yhdessä, niistä muodostuu myös alaisia motivoivia elementtejä ja työyhteisö hitsautuu yhteen päämäärien tavoittelun ja työn kohteen ympärille. Merkityksellisyys taas on keskeinen hyvinvoinnin luoja.
Keskustelu yritysten sosiaalisesta vastuusta keskittyy usein yritysten yhteiskunnallisiin vaikutuksiin ja pimentoon jää se, miten yritykset kohtelevat omia työntekijöitään. Jos aiheena ovat työntekijät, puhutaan henkilöstöhallinnollisten käytäntöjen vaikutuksista tai vastuullisuusohjelman toimeenpanosta, mutta ei siitä, millaista on vastuullinen esihenkilötyö. Sillä on kuitenkin vahva linkki työntekijöiden hyvinvointiin ja työkykyyn.
Tuloksellisuus syntyy hyvinvoinnin kautta
Hyvinvoinnin on ymmärretty koostuvan paitsi fyysisestä, niin myös henkisestä hyvinvoinnista. Henkinen hyvinvointi työpaikalla taas riippuu paljolti siitä, millaiset suhteet työntekijällä on esihenkilöönsä ja kollegoihinsa. Tämä onkin esihenkilötyön vastuullisuudessa keskeinen näkökulma. On tärkeä huomioida se, miten johtamisella voidaan vaikuttaa henkilöstön hyvinvointiin. Hyvinvointia tukemalla vaikutetaan myös henkilöstön suorituskykyyn ja tyytyväisyyteen. Tämä onkin se reitti, jota pitkin työn tuloksellisuuteen vaikutetaan positiivisesti.
Vastuullisuuden psykologinen näkökulma korostaa sitä, että hyvinvointiin voidaan vaikuttaa parhaiten tukemalla henkilöstön resurssien ja vahvuuksien kasvua sen sijaan, että keskitytään ehkäisemään hyväksikäyttöä ja voimavarojen loppumista. Tämä tarkoittaa osaamisen kehittämistä, työyhteisöön sitouttamista, työmotivaation tukemista ja työkuorman rajaamista sekä priorisoinnissa auttamista.
Merkityksellisyys hyvinvoinnin luojana
Psykologisessa näkökulmassa työmotivaatiota tuetaan luomalla työpaikalla merkityksellisyyttä. Tähän liittyy paitsi työtehtävien ja työolosuhteiden mielekkyys sekä työntekijöiden suhteet työkavereihin ja esihenkilöihin niin myös ymmärrys toiminnan tarkoituksesta. Esihenkilö voikin luoda merkityksellisyyttä oman johtamistyönsä kautta rakentamalla yhteisön toimintaan kiinnittyviä päämääriä yhdessä alaisten kanssa, kehittämällä yhteisiä ratkaisuja ja toimintatapoja sekä luomalla arvostavaa ja myötätuntoista ilmapiiriä.
Onnistunut vuorovaikutus keskeistä
Valmentavan johtamisen taidot tukevat esihenkilöä tässä haastavassa tehtävässä mutta osallistaminen ja vuorovaikutustaidot nousevat keskeisiksi. Kansainvälisen työjärjestön ILOn mukaan keskeistä työnantaja-työntekijä suhteiden vastuullisessa hoidossa on osallistava dialogi. Sen myötä vahvistuvat demokraattiset päätöksentekokäytännöt ja syntyy molempia osapuolia tyydyttäviä ratkaisuja, joilla voidaan rakentaa kestävää tulevaisuutta. Sidosryhmädialogi on myös ISO 26000- ja GRI-G4-standardien suosittelema lähtökohta vastuullisuuden kehittämiselle. Se on periaate, jonka varaan voi rakentaa vastuulliset päätöksentekoprosessit ja joka edistää tasavertaisuuden toteutumista.
Innotiimin valmennuksissa pureudutaan käytännön tilanteiden kautta olennaisiin tietoihin, taitoihin ja asenteellisiin edellytyksiin, joita vastuullisessa esihenkilötyössä eri osapuolilta vaaditaan vuorovaikutuksen onnistumiseksi. Yksilöltä edellytetään itsensä johtamisen taitoja sekä kykyä esim. kuunteluun, palautteen antamiseen ja toisen tukemiseen. Tiimitasolla tarvitaan ristiriitojen käsittelytapoja, fasilitointitaitoja ja tiimin sosiaalisen rakenteen kehittämisen taitoja. Lisäksi tiimi tarvitsee myös vuorovaikutusta ja päätöksentekoa tukevia toimintamalleja ja käytäntöjä. Jos organisaatio ei tarjoa niitä valmiina, tiimin on tärkeää osata rakentaa ne itselleen. Näiden edellytysten avulla luodaan onnistuneelle vuorovaikutukselle paitsi tiedolliset mahdollisuudet, niin myös arvostava ja kunnioittava ilmapiiri. Kun tällaisessa vuorovaikutuksessa käsitellään merkityksellisyyttä tukevia aiheita ja työntekijöillä on aidosti mahdollisuus vaikuttaa ratkaisuihin, vuorovaikutus tukee alaisten työmotivaation ja hyvinvoinnin paranemista.
Vastuullinen johtaminen kannattaa
Hyvinvoiva ja tyytyväinen henkilöstö tekee töitä tehokkaammin ja palvelee asiakkaita paremmin, mikä johtaa myös asiakastyytyväisyyden paranemiseen. Nämä vaikutukset parantavat koko organisaation toiminnan tuloksellisuutta. Työpaikka, jossa henkilöstö voi hyvin, on myös houkutteleva työnantaja eli hyvinvoinnilla on vaikutus työntekijäkokemukseen ja sitä kautta myös työnantajamielikuvaan, mikä helpottaa rekrytointia. Lisäksi vastuulliset johtamiskäytännöt muovaavat koko organisaation toimintakulttuuria eli rakentavat organisaation vastuullisuuskulttuuria.
Innotiimi tarjoaa asiakkailleen esihenkilövalmennusta, jolla tuetaan vastuullisten johtamistaitojen ja -käytäntöjen kehittämistä. Räätälöimme valmennukset asiakkaiden tarpeisiin. Haluatko keskustella lisää siitä, miten voit kehittää johtamisen vastuullisuutta?
Ota yhteyttä Miiaan tästä!