Onnistu vastuullisuuden muutosmatkalla!
Vastuullisuuden kehittäminen on monitahoinen haaste, ja muutosmatka on tärkeä pohjustaa hyvin. Onnistuminen edellyttää vuoropuhelua organisaation eri tasoilla ja muutostavoitteiden liittämistä osaksi liiketoiminnan tavoitteita. Kerromme tässä blogissa, miten aloitat vastuullisuuden kehittämisen ja miten viet vastuullisuuden osaksi arjen toimintaa.
Vastuullisuuden edistäminen vaatii muutosjohtamista
Vastuullisuuden edistäminen yrityksessä on koko organisaatiota koskettava muutos. Muuttua pitää niin johtamisen kuin toiminnan, jotta vastuullisuuden lupaus lunastetaan. Muutoshankkeen onnistuminen edellyttää myös paitsi tavoitteiden, järjestelmien ja prosessien kehittämistä, niin myös ymmärryksen, asenteiden ja tahtotilan muutosta. Jokaisen tulisi ymmärtää, miksi vastuullisuuden edistäminen on tärkeää, mitä hyötyä siitä voi olla yritykselle ja mikä on lähtötilanne. Yhteinen kehitysvisio innostaa ja kun henkilöstö on saanut osallistua sen luomiseen, heidän sitoutumisensa kasvaa. Tällöin vastuullisuuden muutosmatkalle lähdetään yhdessä!
“Jokaisen tulisi ymmärtää, miksi vastuullisuuden edistäminen on tärkeää, mitä hyötyä siitä voi olla yritykselle ja mikä on lähtötilanne. Yhteinen kehitysvisio innostaa ja kun henkilöstö on saanut osallistua sen luomiseen, heidän sitoutumisensa kasvaa.”
Vastuullisuuden muutosmatka strategiasta käytäntöön
Useissa yrityksissä on aloitettu vastuullisuuden kehittäminen pohtimalla vastuullisuustavoitteita. Monissa suurissa yrityksissä on luotu vastuullisuusstrategia; yhä useammassa vastuullisuus on kytketty osaksi yrityksen liiketoimintastrategiaa eikä se ole enää erillinen hanke. Tällöin on hyvät edellytykset myös viedä tavoitteet käytäntöön.
Tärkeää on nimetä yrityksessä vastuullisuusjohtamisen roolit ja organisoida eri painopistealueisiin liittyvä toiminta esimerkiksi tiimeihin. Vastuullisuuden tavoitteet pitäisi myös kytkeä mittareihin, jotta niiden avulla voidaan johtaa suorituskykyä ja jatkokehitystä. Lue tekemästämme vastuullisuusjohtamisen kyselytutkimuksemme tuloksista täältä.
Vastuullisuuden käytäntöönviennin haasteena on usein se, että liiketoimintajohto ei tunnista kehittämisen hyötyjä, tai se että henkilöstöä ei saada mukaan. Siksi muutosmatkalla on tärkeää huomioida sekä johtamisen tavoitteisiin ja palkitsemiseen liittyvät näkökulmat että erilaiset pienemmät paikalliset kokeilut, joiden avulla voidaan aktivoida henkilöstöä tuomaan omia ideoitaan esiin. Kokeiluilla voidaan testata kehitysidean asiakasarvoa ja kannattavuutta yritykselle, ja ne voivat avata uusia näkymiä vastuullisuuden kehittämiseen ja kilpailuedun kasvattamiseen.
Kumppanisi muutosmatkan alusta jatkuvaan parantamiseen
Jos yrityksesi on vastuullisuuden muutosmatkan alkutaipaleella, autamme sinua määrittelemään vastuullisuuden kehittämiselle strategiset tavoitteet ja kehitysvision. Keräämme sidosryhmien odotukset ja kytkemme henkilöstön mukaan ideointiin. Autamme sinua valitsemaan vastuullisuuden viitekehyksen, jota vasten tarkastelette toimintaa, ja rakentamaan tarvittavat roolit, vastuut ja rakenteet vastuullisuusjohtamiselle.
Jos taas yrityksessänne on jo määritetty vastuullisuuden tavoitteet ja organisaatio, tuemme sinua strategian käytäntöönviennissä, esim. vastuullisuusprosessien, kehitysprojektien, viestintäsuunnitelmien ja vastuullisuuskulttuurin rakentamisessa. Kun haluat vauhdittaa vastuullisuutta, fasilitoimme ja valmennamme tiimejä ketteriin kokeiluihin. Kun vastuullisuus on yrityksessäsi jo osa päivittäistä tekemistä, autamme sinua rakentamaan jatkuvan parantamisen ja palkitsemisen käytäntöjä.
Järjestimme 21.1.2022 webinaarin “Kilpailuetua vastuullisuuden johtamisella”. Voit tilata webinaarin tallenteen täältä.