Vastuullisuusjohtamisessa strategiasta on tullut arkipäivää, mutta johdon palkitsemisessa vielä kehitettävää
Vastuullisuuden rooli strategiassa, tavoitteiden asettaminen ja mittaaminen ovat edenneet hyvin yritysten agendalla. Kehitystä on tapahtunut myös vastuullisen toiminnan ulkoisten arviointien saralla sekä vastuullisuustavoitteiden käytössä johdon palkitsemisessa. Näissä teemoissa erityisesti suuret pörssiyhtiöt ovat tiennäyttäjän roolissa. Monella yrityksellä on kuitenkin vielä kehitettävää vastuullisuuden vauhdittamisen osalta – miten vastuullisuus saadaan strategian osalla aidoksi osaksi yrityksen johtamista, kulttuuria ja arkea. Sellaiseksi osaksi, jonka toteuttamisesta palkitaan ja jota voidaan ulkopuolisten silmin arvioida ja mitata.
Kyselytutkimuksen tulokset
Toteutimme syksyllä 2021 Innotiimi-ICG:n toimesta kohdennetun kyselytutkimuksen vastuullisuusjohtamisen tilaan liittyen. Kyselyyn saatiin 23 vastausta. Näistä vastauksista 61% oli yli 1000 hlön yrityksiä, 22% oli 201-1000 hlö yrityksiä ja loput pienempiä yrityksiä. Yli puolet kyselyyn vastanneista yrityksistä oli pörssiyhtiöitä, 13% osuuskuntaomisteisia ja loput yksityisesti omistettuja listaamattomia yrityksiä. Kysely kohdennettiin yritysten vastuullisuusjohtajille tai toimitus- ja HR-johtajille, mikäli vastuullisuusjohtajaa ei ollut yritykseen nimetty.
Kaikilla kyselyyn vastanneilla yrityksillä vastuullisuusstrategia oli vähintään valmisteilla. Jopa 83% vastanneista yrityksistä oli integroinut vastuullisuuden osaksi yrityksen koko liiketoimintastrategiaa. Erillinen vastuullisuusstrategia oli vain 9%:lla kyselyyn vastanneista yrityksistä.
Vastuullisuuden viitekehyksistä ylivoimaisesti käytetyin oli YK:n Sustainable Development Goals (SDG) viitekehys (78% vastanneista yrityksistä), vaikka myös rahoituspiireissä suositumpi Environmental, Social and Governance (ESG) viitekehys oli myös erittäin suosittu (57% vastanneista yrityksistä). Joillakin oli myös monipuolisesti käytössä erityyppisiä näkökulmia viitekehyksessä, ja selkeässä vähemmistössä oli toimintamalli, jossa käytössä ei ole mitään viitekehystä (9%).
Vastuullisen toiminnan arviointi ja palkitseminen
Kysyimme kyselyssä myös, miten yrityksen toiminnan vastuullisuutta on arvioitu. Erilaisia sertifiointeja ja pisteytysarviointeja hyödynsi 63% kyselyyn vastanneista yrityksistä. Myös EcoVadis arviointi oli melko suosittu vastuullisen toiminnan arviointiin (36%). Noin neljännestä kyselyyn vastanneista yrityksistä ei oltu arvioitu toiminnan vastuullisuuden osalta ulkopuolisen toimijan taholta.
Vastuullisuuden tavoitteiden osalta mittaamisen tilanne näytti hyvältä. Jopa 78% kyselyyn vastanneista yrityksistä on ottanut vastuullisuustavoitteita osaksi yrityksen KPI-mittaristoa. Osaa vastuullisuustavoitteista saatetaan silti seurata omissa mittaristoissaan (44%) ja tavoitteiden mittaamista myös kehitetään edelleen (26%).
Vaikka vastuullisuus on suurelta osin osana yritysten liiketoimintastrategiaa ja tavoitteiden mittaaminen on viety pitkälle yritysten johtamisjärjestelmiin, vastuullisuusmittarit ovat hiukan vähemmän mukana vielä johdon palkitsemisessa.
Vain 22% yrityksistä on vienyt vastuullisuuden mittarit kaikkien toimintojen johtoryhmien palkitsemiseen mukaan. Näistä kaikki ovat yli 1000 hengen yrityksiä ja suurin osa pörssiyhtiöitä. Toisaalta, 30%:lla kyselyyn vastanneista yrityksistä vastuullisuuden mittarit eivät olleet missään toiminnossa palkitsemisen perusteena. Näistä suurin osa oli yksityisesti omistettuja yhtiöitä ja tässä ryhmässä korostui myös alle 1000 hengen yrityskoko.
Jopa 52% yrityksistä oli vienyt vastuullisuuden mittarit liiketoimintajohdon tai tuotantolaitosten johdon palkitsemisen perusteisiin, ja vastuullisuusjohtajan palkitsemisen perusteena vastuullisuusmittarit olivat 48%:lla kyselyyn vastanneista yrityksistä. Tyypillisin palkitsemismittarin painoarvo on alle 25%.
Palkitsemisen perusteena käytettävistä vastuullisuusmittareista suosituimpia ovat työturvallisuuteen liittyvät mittarit (67% vastaajista) sekä ilmastoon ja päästöihin liittyvät mittarit (52%). Palkitsemisen perusteena on käytetty myös muita ympäristömittareita (33%), mutta vähemmän muita sosiaalisen vastuun mittareita (19%) tai toiminnan ulkoisten vaikutusten mittareita (19%).
Vastuullisuuden muutosmatka
Me Innotiimillä olemme kehittäneet työkaluja vastuullisuuden johtamisen muutosmatkanne tueksi. Strategiasta tiekarttatyöhön, prosessien kehittämisestä roolituksiin, projektien ideoinnista läpivientiin ja kulttuurin ja johtamisen kehittämisestä arjen näkökulmiin. Kiinnostuitko? Ota yhteyttä ja sovitaan sparrailutapaaminen!